Carrefour gaat voor shopping via sociale media en livestreaming met de oprichting van Brut Shop, een joint venture die de Franse marktleider wil worden op het gebied van ‘social commerce’. Al is er nog werk aan de winkel…
Voor alle Franse jongeren
Brut is een Franse tegenhanger van Buzzfeed: het mediakanaal is gespecialiseerd in het maken van videofilmpjes die worden verdeeld via sociale media en vooral bij jongeren erg populair zijn. De clips van Brut bereiken naar eigen zeggen zeventig miljoen gebruikers en àlle Fransen tussen 18 en 34 jaar. Het nieuwsmedium zou 39% van de mediamarkt op sociale netwerken in Frankrijk vertegenwoordigen.
Die grote ‘fanbase’ wil het bedrijf nu verzilveren, met de hulp van Carrefour Group. Die retailer heeft al wat ervaring in live shopping: vorig jaar hield Carrefour een vijftigtal online evenementen, waarbij klanten live tijdens een uitzending producten kunnen bestellen. Zo was er deze week nog een valentijnseditie, waarin alles van vibrators tot laptops werd aangeprezen.
Markt van 500 miljard
Brut Shop zal gebruikers in staat stellen online aankopen te doen en tegelijkertijd deel te nemen aan video-evenementen die live op sociale netwerken worden uitgezonden. Met de expertise en het jongerenbereik van Brut hoopt de joint venture de Franse marktleider te worden op het gebied van shoppen via sociale media (social commerce).
“Deze nieuwe, op de gemeenschap gebaseerde winkelervaring zal groei en waarde opleveren voor onze beide bedrijven”, denkt Elodie Perthuisot, directeur digitale transformatie bij Carrefour Group. De retailer zwaait met cijfers over de groei van social commerce in het buitenland: Accenture verwacht dat de markt voor social commerce tegen 2025 verdrievoudigt van 492 miljard dollar naar 1,2 biljoen dollar. Die cijfers zijn weliswaar flink vertekend door China, waar al 65% van de consumenten via live shopping koopt. Experten twijfelen of het verkoopsysteem in het Westen evenveel kans maakt.
Live shopping zou volgens Carrefour jongere klanten aantrekken, zorgen voor snellere e-commerceconversie en voor betere klantenbinding zorgen. In Frankrijk verklaart 60% van de klanten van Carrefour belangstelling te hebben voor live shopping. Al zal Brut dan wel nog werk voor de boeg hebben om de content aantrekkelijker en relevanter te maken…