Binnenkort gaat Carrefour ook in België reizen aanbieden. De retailer breidde zijn traditionele aanbod eerder al uit met eigen gsm-abonnementen, leningen en betaalkaarten. Volgens retailexpert Jorg Snoeck zal die trend zich nog versterken, ook bij andere supermarkten.
Succes in Frankrijk
In Frankrijk zijn er al meerdere supermarkten die reizen aanbieden: naast Carrefour zelf gaat het onder meer om Leclerc en Lidl. De reizen kunnen zowel in de winkel zelf als online aangekocht worden. Meer dan een miljoen Fransen trekken elk jaar op reis via een boeking bij een supermarkt.
Carrefour zal die dienst binnenkort ook in België lanceren, maar voorlopig wil de retailer geen details kwijt. “We communiceren eind november”, luidt het in Het Nieuwsblad.
Drukke plaatsen
Volgens retailkenner Jorg Snoeck evolueren supermarkten steeds meer naar platformen, die naast voeding ook allerlei diensten aanbieden zoals bijvoorbeeld gsm-abonnementen, kredieten – en nu dus ook reizen. “Supermarkten behoren nu eenmaal tot de laatste plekken waar nog steeds zeer frequent zeer veel mensen komen. Want wie honger heeft, gaat zelfs in deze online tijden nog vaak naar de supermarkt om de koelkast te vullen. Dus is het de ideale omgeving om ook andere zaken aan de man te brengen.”
Het ziet er dus naar uit dat de supermarkten in de toekomst nog meer andere producten zullen aanbieden. Succes is niet bij voorbaat gegarandeerd: Colruyt probeerde ooit auto’s aan de man te brengen in samenwerking met Cardoen. “Daar was het toen misschien te vroeg voor, maar niets sluit uit dat een andere keten daar ook ooit nog eens mee begint. De weg ligt sowieso open naar meer.”
Afgelopen zomer breidde Delhaize zijn aanbod uit met een dertigtal populaire sportartikelen van Decathlon. Plannen om reizen te verkopen zijn er vooralsnog niet, stelt woordvoerder Roel Dekelver. De retailer geeft wel aan steeds op zoek te zijn naar nieuwe opportuniteiten.