De ingrediënten van het twintigste Category Management Congress: een onderzoek naar categoriemanagement bij non-foodretailers, praktijkervaringen en een gesprek met Brian Harris, de “uitvinder” van deze discipline.
Methodologie om groeiopportuniteiten te bepalen
Op 19 oktober organiseren LD&Co en RetailDetail de twintigste editie van hun Category Management Congress, voorheen gekend onder de naam Trade & Shopper Marketing Congress. Een voor de hand liggende naamsverandering, vindt managing partner Luc Desmedt van LD&Co.
“Bij de opstart van het congres, twintig jaar geleden, bestond category management al een tijd en waren shopper en trade marketing trending. We hebben toen op die trend ingespeeld om de naam van het congres te kiezen. Maar category management is nog aan belang blijven winnen en wordt vandaag door de meerderheid van retailers toegepast. Het biedt ook een ruimer strategisch kader. Shopper en trade marketing kunnen in principe zonder categoriemanagement, omgekeerd is dat niet het geval: je kan immers niet aan categoriemanagement doen zonder aangepaste plannen te ontwikkelen die voldoende rekening te houden met de belangen van de shopper en de trade, de retailers.”
“Category management is een gestructureerd en logisch opgebouwd proces, gericht op het vervullen van de behoeften van de shopper en een ideaal platform voor samenwerking tussen retailer en leverancier, met oog voor de belangen van beide partijen. En ook als er geen formele categoriemanagementsamenwerking is met de retailer, dan helpen het toepassen van de categoriemanagementprincipes leveranciers om hun sell-out te optimaliseren.”
Exclusief onderzoek
De essentie van category management? Het gaat zowel in-store als online om het bepalen van het optimale assortiment, presentatie, prijs-en promotiebeleid en shoppercommunicatie. “In deze uitdagende tijden is dat relevanter dan ooit tevoren, gezien het continu evoluerend shoppergedrag en de steeds scherpere concurrentie.”
Dit jaar presenteert Desmedt de resultaten van een survey bij non-food retailers naar de stand van zaken met betrekking tot category management – een vervolg op het onderzoek van vorig jaar bij de foodretailers. Het onderzoek geeft alvast aan dat category management ook in de meeste non-food sectoren in ruime mate wordt toegepast. Wat zijn volgens de retailers de voordelen? Wat zijn de beperkingen? In welke mate zijn leveranciers betrokken? Wat zijn daarbij de verwachtingen en in welke mate worden deze beantwoord?
“We bespreken die resultaten ook met een panel van retailers die aan het onderzoek hebben deelgenomen en polsen ook hun visie op een aantal zeer actuele topics, zoals AI en retail media. Deze topics komen ook aan bod in het gesprek met Brian Harris, de founding father van category management en nog steeds actief. We zullen via streaming zijn visie op het verleden, het heden en de toekomst van category management horen.”
Getuigenissen en beste praktijken
Pascal Deckers, sinds kort vennoot bij LD&Co, geeft een persoonlijke visie op category management, gebaseerd op meer dan twintig jaar internationale hands-on ervaring bij Douwe Egberts en Lotus Bakeries. Hij komt onder andere getuigen hoe je stap per stap een categoriemanagementbenadering binnenbrengt in een organisatie, en vertellen over de cruciale rol van de field sales force.
Met Bart Pelgrims, goed voor meer dan 25 jaar ervaring in het vak, betreedt een categoriemanagementveteraan het podium. Samen met zijn collega Julie de Buck van Coca-Cola Europacific Partners illustreert hij de aanpak in het out-of-home kanaal, waar er minder data beschikbaar zijn en vaak ook minder resources en expertise. Hoe slaag je erin om in zo’n omgeving toch succesvolle categoriemanagementplannen te ontwikkelen en uit te voeren?
Davy Van Raemdonck van GfK komt geen promopraatje houden, maar brengt speciaal voor dit congres een selectie van beste praktijken en een overzicht van de meest recente markt- en shoppertrends.
Kortom: dit evenement is hét forum bij uitstek voor wie gepassioneerd is door de shopper en door de uitdaging om optimaal in te spelen op de behoeften van die shopper. Afspraak op 19 oktober? Schrijf je snel in via de link hieronder. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket!