Check this out: een gloednieuw wekelijks retail-overzicht, maar dan voor de non-foodies onder ons! Want terwijl de oer-warenhuizen verrijzen uit hun assen, rommelt het in de winkelstraten en worden kleuters volgepompt met giftige Chinese stoffen.
Geen flauwe kant-en-klaarkost
Hola, een nieuw weekoverzicht bij RetailDetail? Is er sprake van enige interne rivaliteit en wil iemand de onvolprezen Filet Pur-koning naar de kroon steken? Geenszins, niemand gunt ‘foodie in chief’ Stefan Van Rompaey zijn opulente vleestroon meer dan ondergetekende. Maar de non-food verdient toch ook wat?
Zeker aangezien het in supermarktland toch een beetje is zoals met de kant-en-klaarmaaltijden waar hun rekken tegenwoordig van uitpuilen: altijd dezelfde flauwe kost. Nog maar eens een supermarktopening hier en een boycotje daar, de grootste eye-openers in de retailwereld zijn het immers ook weer niet.
‘Out with the new, in with the old’
Spanning en sensatie, daarvoor moet je naar de winkelstraten en retailparken. Wist je dat RetailDetail al een eigen weervrouw heeft? Toen mijn telefoon afgelopen zonnige zondagmiddag ontplofte, wist ik nog voor Jacotte Brokken dat er storm op komst was. Het was met spijt in het hart dat ik het einde van Jacob’s Conceptstore moest aankondigen. Jong, beloftevol en vernieuwend, oprecht jammer dat het niet heeft mogen zijn.
Bij Cassis-Paprika geven ze niet op en gaan ze voor méér vrouw. Althans, vrouwen met een maatje meer. Eindelijk durven ze de voor de hand liggende keuze maken. Meer met minder, of is het omgekeerd? Dames blijven een aantrekkelijke doelgroep, aangezien Nederlandse vrouwen nog steeds dubbel zo veel uitgeven aan kleren als hun mannelijke wederhelften. Ze gaan liefst negen keer per jaar shoppen – niet te geloven dat de winkelstraten er dan verlaten bij liggen, toch?
Bejaarde warenhuizen en reanimerende retailers
Een mailtje in de bus of we niet eens goéd nieuws kunnen brengen? Met graagte, maar dan is het wel aan jullie om dat te maken, lieve lezers. Het lijkt misschien alsof we onze fantasie de vrije loop laten – hormoonverstorende kinderslippers, echt? – maar ik garandeer dat hier niks uit de duim wordt gezogen. Tenzij de Grote Roerganger spreekt natuurlijk, maar daar moet ik over zwijgen wegens een exclusiviteitsakkoord met de Filet Pur.
Dat de klassiekers der klassieke retailers de retailweek kwamen redden, was dan ook een welgekomen verrassing. Bejaarde warenhuizen en retailers reanimeren bleek het thema van de week. Hema is weer écht Hema, en dat betekent Hollandse Eenheidsprijsjes in een dubbele winst-Maatschappij. Marks & Spencer is zelfs in de beste vorm in een kwarteeuw – al kan je na 25 jaar moeilijk nog spreken van enige jeugdige frisheid. Zelfs Club en Standaard Boekhandel blijken weer hartslag te hebben! We lezen opnieuw liever, met dank aan de jeugd van tegenwoordig nota bene.
Mooi zo, dit extra wekelijkse leesvoer komt dus als geroepen. Nu nog gratis en voor niks, vanaf volgende week elke donderdag vast in RetailDetail Connect & Learn. Wist je dat je als Connect & Learn-abonnee niet alleen complete toegang hebt tot alle (Plus-)artikels maar ook RetailDetail event keynote kan herbekijken en meer dan 80 interactieve onlinecursussen kan volgen? Als je wil vermijden dat jouw naam ooit in de pro memoriam-sectie van dit weekoverzicht belandt, rep je dan maar snel naar de registratieknop!