De Chinese e-commercereus JD.com komt naar Nederland… met een fysieke winkel in Leiden. Onder de naam Ochama – om alle verwarring met JD Sports te vermijden – opent ’s werelds op twee na grootste e-tailer de deuren op 11 november.
Europese start in Leiden
In april konden we al berichten dat JD.com zijn Europese expansie startte in Nederland met de opening van een distributiecentrum in Venray (Limburg), maar nu komt er aan de andere kant van Nederland ook een heuse fysieke winkel. De keuze van de Alibaba-rivaal viel op studentenstad Leiden, waar JD.com onder de vlag Ochama zowel food als non-food zal verkopen. De collega’s van Distrifood hoorden bij een lokale Plus-uitbater zelfs de geplande openingsdatum (11 november) en de geplande inkooppartner (Superunie).
JD.com (of voluit ‘Jingdong’) heeft in China al een premiumsupermarktconcept genaamd 7Fresh, waar de e-tailer naar hartelust kan experimenteren met offline toepassingen van e-commercetechnologie. Zo werkte de keten aan slimme winkelwagentjes die de weg door de supermarkt kennen, een betaalapp waarmee je ook in de fysieke winkels kan betalen, en (gratis) thuislevering van ter plaatse gekochte boodschappen. In hoeverre die innovaties ook naar de Leidense winkel gaan komen, is voorlopig nog niet geweten.
Grote partners
Met een kwartaalomzet van 35 miljard euro is JD.com geen kleintje, maar het is eveneens een pion op het schaakbord van de allergrootsten. Zo stak Google al een half miljard in het bedrijf, en ook Walmart probeert via JD.com te scoren op de reusachtige Chinese markt. Met de Japanse reus Rakuten ten slotte loopt een samenwerking om droneleveringen te testen.
Voor de coronacrisis had JD.com overigens al grote Europese plannen (met een hoofdkwartier in Duitsland, een logistieke hub in Frankrijk en een bijkantoor in Italië), maar door een flinke terugval van de beurswaardering besliste de keten om eerst orde op zaken te zetten in de Chinese activiteiten.