Enkel lokale producten
Het idee achter Groos is simpel: de winkel verkoopt enkel producten die lokaal te vinden zijn. “Het idee hierachter is dat Groos als luik fungeert om lokaal talent onder de aandacht te brengen en om Rotterdam als stad nóg meer op de kaart te zetten”, vertelt Joos Prins, een van de oprichters, in De Telegraaf.
Dan gaat het niet enkel over voeding, maar ook over kunst, mode, design, boeken en lifestyle. Steeds meer ontwerpers zouden zelf komen aankloppen om te horen of ze hun producten niet in de winkel kwijt kunnen, maar niet alle werken krijgen een plaatsje bij Groos. De eigenaars houden daarbij altijd vast aan drie criteria: Rotterdamse oorsprong, kwaliteit en variatie.
Groos koopt de producten ook niet zelf in, maar houdt ze enkel in bewaring voor de verkopers. De winkel krijgt wel een percentage op de verkoopprijs.
Tjeerd Hendriks en Joos Prins, de twee bedenkers van het concept, beseffen dat dit concept ook kan werken in andere grote steden. “Een Groos in Antwerpen of Tokio met producten uit de steden zou ‘gers’ (tof) zijn”, zegt Hendriks daarover aan De Telegraaf.