Misbruikt Bol(.com) verkoopdata van handelaars om het eigen aanbod te versterken? De Nederlandse concurrentie-autoriteit onderzoekt klachten van handelaars, de webwinkel zegt zijn medewerking te verlenen.
“We zien het onderzoek met vertrouwen tegemoet”
De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft klachten ontvangen over mogelijk machtsmisbruik bij Bol, de webwinkel van Ahold Delhaize. Verschillende verkooppartners hebben aangegeven dat hun producten minder goed zichtbaar zijn op het onlineplatform, ook wanneer ze de beste prijs en/of kwaliteit bieden. Ze insinueren dat Bol het eigen aanbod of dat van andere aanbieders bevoordeelt. “Ook zijn er signalen dat het onlineplatform data gebruikt van ondernemers om zo de eigen positie op het platform te versterken”, zegt de ACM in haar persbericht.
Daarom heeft de ACM informatie opgevraagd in het kader van een onderzoek naar de handelsprakrijken bij Bol. De retailer bevestigt het nieuws en zegt medewerking te verlenen aan het onderzoek: “Het spreekt voor zich dat we volledig meewerken aan het onderzoek van de ACM. Onze collega’s werken hard om de toezichthouder van alle benodigde informatie te voorzien om het onderzoek soepel te laten verlopen. We vinden het belangrijk dat de ACM erop toeziet dat online platforms hun verantwoordelijkheid nemen voor een betrouwbare online omgeving. Voor ons is de relatie met onze verkooppartners daarin uitermate belangrijk. We zijn altijd op zoek naar manieren om ons platform te verbeteren en zien het onderzoek met vertrouwen tegemoet.”