Waarom denken we aan vliegende auto’s als we het over de toekomst hebben, terwijl de toekomst eigenlijk onvoorstelbare pandemieën en inflatiecrises brengt? Daria Krivonos (CIFS) vertelt hoe je kan plannen voor het ondenkbare.
Beleef de keynote opnieuw
Als bedrijf moet je altijd meerdere scenario’s klaar hebben. Maar hoe doe je dat, zeker voorbij de gebruikelijke horizon van vijf jaar? CEO Daria Krivonos van het Copenhagen Institute for Futures Studies beschreef in haar veelbesproken keynotes op het RetailDetail Congress en de Captains of Retail de belangrijkste vooruitzichten en valkuilen.
In haar prikkelende presentaties nam ze de aanwezigen mee langs vijftien megatrends, als tektonische platen die samenlevingen, mensen, bedrijven en overheden in bepaalde richtingen duwen. Scenarioplanning is immers geen sciencefiction of een kristallen bol: het is een hulpmiddel en een structuur waarmee kritieke beslissingen over de toekomst gebaseerd kunnen worden op inzichten, niet op intuïtie.
Herbekijk de keynote nu volledig in de RetailDetail Connect & Learn-app of -webomgeving. Je vindt er ook alle exclusieve RetailDetail Plusartikels en een constant evoluerend aanbod microlearnings, lezingen en podcasts op maat van retail- en FMCG-professionals.