Wat kenmerkt Generation ZAlpha, de microgeneratie geboren tussen 2008 en 2013? Maarten Leyts onderzoekt hoe de jeugd naar de toekomst kijkt en welke verwachtingen zij hebben op het gebied van leren, shoppen en ontspanning.
Virtual natives
ZAlphas zijn de ‘virtual natives’: jongeren die tijdens de pandemie technologie omarmden voor hun creativiteit. Ze groeien op met anime en k-pop, metaversa, XR, QR, hologrammen, virtuele mensen en AI. Ze informeren en ontspannen zich via ‘kidfluencers’ en ‘kidpreneurs’ op Youtube, TikTok, Snapchat en Instagram.
In zijn nieuwste boek Generation ZAlpha beschrijft trendanalist Maarten Leyts (Trendwolves) die (in)betweens; zij zijn niet langer kinderen maar nog geen tieners: ze bevinden zich op het grensvlak tussen generatie Z (de ‘digital natives’) en generatie Alpha (de kinderen die zijn opgegroeid met de tablet).
Tijdens het Captains of Retail-event gaf Leyts een keynote over die ‘jeugd van tegenwoordig’. Je kan die keynote nu integraal herbekijken via RetailDetail Connect&Learn, het interactieve leerplatform van RetailDetail met alle event keynotes, meer dan tachtig e-learnings en dagelijkse diepte-artikels.