De hoge inflatie heeft een directe impact op het koopgedrag: consumenten houden de afgelopen maanden de vinger op de knip. Daardoor daalt de modeverkoop. In voeding winnen discounters en huismerken.
Dalende passantencijfers
Tijdens de eerste vier maanden van dit jaar hebben modewinkels 15% minder kledij verkocht dan tijdens dezelfde periode in 2019 – dus voor de uitbraak van de coronapandemie. Dat blijkt uit cijfers van retailfederatie Comeos. Bovendien is de passage in de winkelstraten sterk gedaald.
“Er lopen 30 procent minder mensen in de winkelstraat”, zegt Comeos-topman Dominique Michel aan De Tijd. “Mensen moeten meer betalen voor hun energiefactuur en geven minder uit aan andere producten, zoals nieuwe kleding.”
Huismerken en promoties
Niet enkel modewinkels voelen de impact van de crisis. Supermarkten zagen de omzet tijdens de lockdownjaren 2020 en 2021 sterk stijgen, maar nu daalt de omzet met 3,5%. Shoppers bezoeken opnieuw meer discounters zoals Aldi, Lidl en Colruyt. Bovendien kopen ze meer huismerken en letten ze op de promoties.
Onderzoek van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Aldi België wees uit dat zeven op de tien Belgen nu vaker kiezen voor huismerkproducten in de supermarkt. Dat werd eerder dit voorjaar ook al bevestigd door Ahold Delhaize-topman Frans Muller en door Jonathan Hertog, VP Fresh & Strategic Sourcing bij Delhaize – die er verder op zal ingaan tijdens het komende RetailDetail Food Congress op 9 juni in Antwerpen.