Groep pessimisten groeit aan
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is het consumentenvertrouwen in november gedaald van -3 punten naar -8 punten. Dat betekent dat er nu 8 procent meer pessimisten dan optimisten zijn.
Door de terugval zit het consumentenvertrouwen weer op het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27), maar tuimelde naar beneden tot het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
De jongste maanden kende het consumentenvertrouwen een hobbelig parcours: na het trad anderhalf jaar van sterk herstel in, tot de barometer in augustus 2014 begon te sputteren en weer terugviel. In september gleed hij verder af, om in oktober terug wat te herstellen. Dat herstel blijkt nu van korte duur te zijn geweest.
Kleding en schoenen verkopen slecht
De terugval van het vertrouwen laat zich ook voelen in de daadwerkelijke uitgaven: in september gaven gezinnen 0,6% minder uit dan in dezelfde maand van 2013. Het was de eerste daling na vier maanden met lichte groei. Vooral ‘overige goederen’ met onder meer gas en motorbrandstoffen werden minder afgenomen (-5,1%).
Ook duurzame goederen zoals kleding en schoenen bleven echter meer op het schap, met een minderverkoop van 4,1%. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden de consumenten dan weer meer (+1,8%), net als aan de catagorie diensten (+0,7%) – die ruim de helft van de binnenlandse consumptieve bestedingen uitmaakt.