Net iets boven twintigjarig gemiddelde
Het percentage pessimisten lag in januari 6% hoger dan het aantal optimisten, blijkt uit de maandelijkse enquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In december was dat nog 7%, een lichte verbetering die wordt veroorzaakt door een gunstigere inschatting van de algemene economische situatie.
Met de huidige score is het consumentenvertrouwen net iets beter dan het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat een dominantie van de pessimisten op de optimisten met 8% laat zien. De beste situatie ooit (27% meer optimisten dan pessimisten) werd in april 2000 bereikt, het dieptepunt (met 44% meer pessimisten dan optimisten) in februari 2013.
Toch zet die verbetering zich nog niet om in een grotere koopbereidheid: deze deelindicator van het consumentenvertrouwen kwam in januari uit op -9, tegen -10 in december.
Verkoop duurzame goederen loopt goed
Intussen blijkt dat de Nederlandse consument in november 2014 globaal 0,6% meer heeft uitgegeven aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van 2013. In oktober bedroeg de toename van de verkopen maar 0,2%. De toename komt grotendeels op conto van duurzame goederen: daaraan gaf de Nederlandse consument in november 3,4% meer uit dan een jaar eerder.
Vooral huishoudelijke apparaten en woninginrichting lagen goed in de markt. Ook werden meer fietsen verkocht. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden de consumenten in november 2,7 procent meer dan een jaar. Diensten, die ruim de helft van de binnenlandse consumptieve bestedingen uitmaken, gingen er maar 0,6% op vooruit. Dat is een lichte krimp tegenover oktober, nog een stijging met 0,7% werd vastgesteld.
De bestedingen aan “overige goederen”, waaronder gas en motorbrandstoffen, kwamen in november 4,3% lager uit. Dat lag in lijn met de cijfers uit oktober, die een daling met 4,2% lieten zien.