Als bedrijven iets hebben geleerd van de pandemie, is het wel hoe belangrijk het is om wendbaar en veerkrachtig te zijn. De coronacrisis heeft het gedrag van consumenten namelijk wereldwijd en blijvend veranderd, aldus Accenture.
Drie keer meer e-commerce
Zo goed als alle consumenten (95%) hebben hun gedrag sinds de uitbraak van de coronapandemie veranderd en zijn ook overtuigd dat ze minstens een van die nieuwe gewoontes vast zullen houden. Dat blijkt uit een recente bevraging van Accenture onder 9650 mensen in negentien landen, van Brazilië over Italië tot Zuid-Korea.
Onlineshoppen zal daar zeker bij horen, want het aantal consumenten dat geregeld iets online koopt is wereldwijd liefst verviervoudigd (+343%). Ook werk- en reisgedrag heeft mogelijk een ‘point of no return’ bereikt: bijna de helft (46%) van respondenten denkt niet meer op zakenreizen te gaan, of toch minstens de helft minder. Als dit belangrijk type reiziger inderdaad wegvalt, zal de reissector zich flink moeten aanpassen.
Nood aan “derde ruimte”
Dat iedereen straks gewoon weer naar kantoor pendelt, lijkt nu al uitgesloten: mensen verwachten blijvende flexibiliteit in waar ze werken. Toch betekent het zeker niet dat we voortaan steeds thuiswerken. De ervaring van het voorbije jaar heeft geleerd dat er af en toe nood is aan een “derde ruimte”: ruim driekwart (79%) zou soms graag elders werken dan thuis of op de werkvloer.
Meer dan de helft is zelfs bereid tot honderd dollar per maand uit eigen zak te betalen om te kunnen werken vanuit een café, hotel of winkel. Voor de horeca en retail ligt met andere woorden nog heel wat potentieel in co-workingdiensten en -ruimtes.
Dat soort nieuw potentieel op tijd onderkennen, is cruciaal in het nieuwe zakendoen sinds de pandemie. “De pandemie heeft een nieuwe golf van innovatie op gang gebracht. Terwijl bedrijven fundamenteel nadenken over manieren van zakendoen die groei opleveren, maken veel bedrijven gebruik van geavanceerde analytische mogelijkheden om veranderende consumptietrends op te sporen, erop te reageren en zich erop te richten”, verklaart Oliver Wright van Accenture.
Meerjarenplannen in weken
Zo heeft de Britse brouwer Brewdog tijdens de crisis bijvoorbeeld heel wat nieuwe initiatieven gelanceerd: niet alleen begon het ontsmettingsmiddel te maken, maar het ging ook van start met virtuele bars, een Brewdog Drive-Thru en co-workingruimtes ‘Desk Dog’ in ongebruikte fysieke locaties zoals cafés.
“Veel consumentgerichte bedrijven hebben hun activiteiten in de cloud geherstructureerd, de kostendruk aangepakt en verder gebouwd aan veerkracht en beveiliging, waarbij ze de infrastructuur hebben opgezet om innovatie mogelijk te maken en hen te positioneren voor toekomstig succes”, zien ze bij Accenture.
Covid-19 heeft geleid tot een versnelde transformatie, waarin stappen die anders heuse meerjarenplannen zouden zijn opeens in een kwestie van weken werden aangepakt. Van het tegelijkertijd transformeren van meerdere onderdelen in de onderneming tot het omscholen van mensen, veel bedrijven hebben van de nood een deugd gemaakt – en ook dat zal blijvend nodig zijn.