Er komen mogelijk weer toeleveringsproblemen aan vanuit China, nu het coronavirus daar weer opflakkert. Fabrieken vallen stil en er zijn chauffeurs tekort.
Weer winkels en fabrieken dicht
China heeft na de protesten nog maar net zijn coronabeleid versoepeld, of er breekt weer een besmettingsgolf van jewelste uit. Vooral in de steden Peking en Shanghai laait het aantal besmettingen razendsnel op. Het brengt de Chinese economie opnieuw in de problemen, zeker omdat er dit keer (nog) geen duidelijke overheidsrichtlijnen zijn.
Wie mild ziek is, wordt gevraagd thuis te blijven. Dat betekent echter dat op heel wat werkplekken meer dan de helft van het personeel afwezig is. Veel grote retailers blijven weer noodgedwongen gesloten, zegt Noah Fraser van de Canada-China Business Council aan Nasdaq.
Bedreiging voor het Westen
Ook fabrieken vrezen te moeten sluiten: niet alleen omdat eigen personeel uitvalt, maar ook omdat ze niet aan grondstoffen geraken. Ook vrachtwagenchauffeurs, havenpersoneel en andere sleutelfuncties in de mondiale toeleveringsketen worden namelijk massaal ziek. “In een paar gevallen hebben bedrijven hun fabrieken volledig gesloten of een deel van de productie verminderd”, zegt Jörg Wuttke, voorzitter van de Kamer van Koophandel van de Europese Unie in China.
Een onzekere factor is de eindejaarsperiode: in januari vieren Chinezen hun Nieuwjaar, een feestdag waarvoor de meeste arbeidsmigranten wekenlang terug naar huis keren. Ofwel zal de coronagolf hierdoor sneller uitdoven en komen ze in januari genezen terug naar de werkvloer, ofwel brengen ze het virus weer mee na de vakantieperiode en blijft het zo juist langer in omloop. Chaos dreigt, waarschuwt Wuttke, ook voor het Westen dat voor veel productie afhankelijk is van China.