De coronacrisis heeft de totale Belgische e-commercemarkt afgelopen jaar met zo’n 10% doen krimpen. Meer Belgen vonden de weg naar de webshops, maar de bedragen waren lager.
Een miljard euro weg
In totaal spendeerden we met zijn allen 10,26 miljard euro online, meldt BeCommerce. De daling tegenover 2019 is volledig toe te schrijven aan de ineenstorting van de dienstensector: door de coronamaatregelen en lockdowns kochten wij allen – logischerwijs – veel minder reizen en tickets voor attracties en evenementen. “Als je kijkt naar de reissector gaat dit over een daling van 1 miljard euro het afgelopen jaar. Dat is gigantisch!”, zegt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce.
Langs de andere kant gaf de crisis de onlineverkoop van fysieke spullen wel een stevige duw in de rug: die groeide met een derde tot 7,5 miljard euro. Consumenten kochten opvallend meer elektronicaproducten (+90%) en computeraccessoires (+66%). Dat heel wat mensen verplicht werden om van thuis te werken, is daar uiteraard niet vreemd aan.
Meer shoppers
Opvallend nog is het aantal Belgen dat voor het eerst een online aankoop deed. “2020 was het jaar dat de Belg e-commerce definitief leerde kennen”, zegt Geeroms. “200.000 mensen vonden voor het eerst hun weg naar een webwinkel in het coronajaar, goed voor een stijging van 2%.”
In 2020 waren er uiteindelijk meer online aankopen (+12%), maar het gemiddeld uitgegeven bedrag lag beduidend lager: het gemiddelde aankoopbedrag zakte van 102 naar 81 euro. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de terugval binnen de dienstensector, waar traditioneel hoge bedragen worden gespendeerd aan onder andere reizen.