RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Crisis bij Blokker Holding?

icon
Algemeen7 november, 2013

Teruglopende winsten

“Er wordt natuurlijk nog winst gemaakt, maar als je ziet hoe hard die de afgelopen jaren is teruggelopen, zou het niet verbazen als ze dit jaar op break-even uitkomen“, zegt één van de bronnen. In 2009 en 2010 maakte Blokker nog 158 miljoen euro winst na belastingen, maar in 2012 was dat maar 86 miljoen euro. De omzet daalde in die jaren van 2,76 miljard euro naar 2,62 miljard euro.


Om het tij te keren werd in 2011 Roland Palmer aangewezen als bestuursvoorzitter na het overlijden van Jaap Blokker, maar hem werd al snel een gebrek aan ervaring verweten. “Als je zeven jaar geleden tegen Jaap Blokker zou hebben gezegd dat zijn bedrijf zeven jaar later geleid zou worden door iemand die nog nooit aan het hoofd van een retailbedrijf heeft gestaan, zou hij je hebben uitgelachen”, aldus iemand die Jaap Blokker goed kende. Daarom werd Theo de Kool vorige week benoemd tot vicevoorzitter van de raad van bestuur en nam hij een aantal taken van Palmer over.

 

Last van concurrentie en crisis

De holding heeft ook andere problemen: zo heeft winkelketen Blokker sterk te lijden onder de concurrentie van Action, dat dit jaar nog zijn 4000e winkel zal openen. Jaap Blokker wilde zes jaar geleden Action nog inlijven, maar keek daar toen van af: een zet waar ze bij Blokker waarschijnlijk nog altijd spijt van hebben.

 

In Nederland is Blokker Holding veruit marktleider in speelgoed met Intertoys en Bart Smit, maar ook in dat segment dalen de omzetten. Tot voor kort hoorde daar ook nog E-Plaza bij, dat zich richtte op computergames, maar door de concurrentie van het internet werd het concept gesloten. De omzet bij speelgoed (en dus ook videogames) viel het afgelopen boekjaar terug van 737 miljoen euro naar 681 miljoen euro.

 

Ook het segment ‘wonen en tuin’, met daarin de formules Leen Bakker en Tuincentrum Overvecht, kende een terugval door de crisis: als gevolg daalde de omzet van 420 miljoen euro naar 388 miljoen euro.

 

Te weinig vrijheid voor management

“Of Theo de Kool het samen met Roland Palmer voor elkaar krijgt het schip vlot te trekken, is helemaal afhankelijk van de ruimte die ze krijgen van Albert Blokker”, zegt een bron aan het Financieele Dagblad. Volgens ingewijden is het echter Albert Blokker die momenteel de touwtjes in handen heeft. “Jaap en Albert hadden een gelijkwaardige relatie, maar tussen oom en neef wringt het. Dat is ook niet vreemd als je, los van de familierelatie, bedenkt dat Palmer 39 is en weinig ervaring heeft, terwijl zijn oom ruim in de zestig is en veertig jaar ervaring heeft.”

 

Palmer zou maar al te graag frisse krachten bij het bedrijf willen halen, maar hij zou te weinig ruimte krijgen van de eigenaars om zijn werk uit te voeren, zoals hij dat wil. “Pas als de banden tussen de leiding van het bedrijf en de eigenaren minder sterk worden, zal dat probleem geleidelijk verdwijnen.”

 

Daarnaast zou er ook te weinig professioneel gewerkt worden: “Strategie, kijken naar wat er gebeurt in de rest van de markt, op de hoogte zijn van de ontwikkelingen om je heen, het is er allemaal gewoon niet.” De voornaamste reden daarvoor zou zijn dat Jaap Blokker tot aan zijn dood alle beslissingen nam.

 

Sleet op formules

Verder komt er ook sleet op een aantal formules: vooral bij Blokker zelf zou dat volgens één van de bronnen een probleem zijn. “De meeste Blokkers zijn winkels waar je je niet durft te bewegen uit angst dat alles omvalt, waar je nooit kunt vinden wat je nodig hebt, maar waar je toch maar naar toe gaat omdat ze toevallig bij je om de hoek zitten.”

 

Tenslotte is Blokker ook vrij laat in de digitale wereld gestapt: zo opende het pas in 2009 een eigen webwinkel. In 2012 groeide de online omzet met 29 procent, maar in totaal haalt die tak nog maar 67 miljoen euro binnen, 2,6 procent van het totaal.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN