Teruglopende winsten
“Er wordt natuurlijk nog winst gemaakt, maar als je ziet hoe hard die de afgelopen jaren is teruggelopen, zou het niet verbazen als ze dit jaar op break-even uitkomen“, zegt één van de bronnen. In 2009 en 2010 maakte Blokker nog 158 miljoen euro winst na belastingen, maar in 2012 was dat maar 86 miljoen euro. De omzet daalde in die jaren van 2,76 miljard euro naar 2,62 miljard euro.
Om het tij te keren werd in 2011 Roland Palmer aangewezen als bestuursvoorzitter na het overlijden van Jaap Blokker, maar hem werd al snel een gebrek aan ervaring verweten. “Als je zeven jaar geleden tegen Jaap Blokker zou hebben gezegd dat zijn bedrijf zeven jaar later geleid zou worden door iemand die nog nooit aan het hoofd van een retailbedrijf heeft gestaan, zou hij je hebben uitgelachen”, aldus iemand die Jaap Blokker goed kende. Daarom werd Theo de Kool vorige week benoemd tot vicevoorzitter van de raad van bestuur en nam hij een aantal taken van Palmer over.
Last van concurrentie en crisis
De holding heeft ook andere problemen: zo heeft winkelketen Blokker sterk te lijden onder de concurrentie van Action, dat dit jaar nog zijn 4000e winkel zal openen. Jaap Blokker wilde zes jaar geleden Action nog inlijven, maar keek daar toen van af: een zet waar ze bij Blokker waarschijnlijk nog altijd spijt van hebben.
In Nederland is Blokker Holding veruit marktleider in speelgoed met Intertoys en Bart Smit, maar ook in dat segment dalen de omzetten. Tot voor kort hoorde daar ook nog E-Plaza bij, dat zich richtte op computergames, maar door de concurrentie van het internet werd het concept gesloten. De omzet bij speelgoed (en dus ook videogames) viel het afgelopen boekjaar terug van 737 miljoen euro naar 681 miljoen euro.
Ook het segment ‘wonen en tuin’, met daarin de formules Leen Bakker en Tuincentrum Overvecht, kende een terugval door de crisis: als gevolg daalde de omzet van 420 miljoen euro naar 388 miljoen euro.
Te weinig vrijheid voor management
“Of Theo de Kool het samen met Roland Palmer voor elkaar krijgt het schip vlot te trekken, is helemaal afhankelijk van de ruimte die ze krijgen van Albert Blokker”, zegt een bron aan het Financieele Dagblad. Volgens ingewijden is het echter Albert Blokker die momenteel de touwtjes in handen heeft. “Jaap en Albert hadden een gelijkwaardige relatie, maar tussen oom en neef wringt het. Dat is ook niet vreemd als je, los van de familierelatie, bedenkt dat Palmer 39 is en weinig ervaring heeft, terwijl zijn oom ruim in de zestig is en veertig jaar ervaring heeft.”
Palmer zou maar al te graag frisse krachten bij het bedrijf willen halen, maar hij zou te weinig ruimte krijgen van de eigenaars om zijn werk uit te voeren, zoals hij dat wil. “Pas als de banden tussen de leiding van het bedrijf en de eigenaren minder sterk worden, zal dat probleem geleidelijk verdwijnen.”
Daarnaast zou er ook te weinig professioneel gewerkt worden: “Strategie, kijken naar wat er gebeurt in de rest van de markt, op de hoogte zijn van de ontwikkelingen om je heen, het is er allemaal gewoon niet.” De voornaamste reden daarvoor zou zijn dat Jaap Blokker tot aan zijn dood alle beslissingen nam.
Sleet op formules
Verder komt er ook sleet op een aantal formules: vooral bij Blokker zelf zou dat volgens één van de bronnen een probleem zijn. “De meeste Blokkers zijn winkels waar je je niet durft te bewegen uit angst dat alles omvalt, waar je nooit kunt vinden wat je nodig hebt, maar waar je toch maar naar toe gaat omdat ze toevallig bij je om de hoek zitten.”
Tenslotte is Blokker ook vrij laat in de digitale wereld gestapt: zo opende het pas in 2009 een eigen webwinkel. In 2012 groeide de online omzet met 29 procent, maar in totaal haalt die tak nog maar 67 miljoen euro binnen, 2,6 procent van het totaal.