Kerstomzet status quo
Volgens Frank Quix van Q&A zal de kerstomzet gelijk blijven of maximaal 1% dalen, in tegenstelling tot – onder meer – de voorspellingen van brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Hoewel er van alle kanten negatieve geluiden op de consument afkomen, zullen ze dus niet veel minder gaan besteden aan het kerstfeest van 2011.
Wel zullen de fysieke winkels klappen krijgen, aangezien de bestedingen via online winkels met zo’n 6% zullen stijgen. Mensen die bezuinigen doen dat vooral op cadeaus (53%) en mensen die meer besteden doen dat voor al aan eten en drinken (36%). Hoewel het restaurantbezoek gelijk blijft, wordt op beide dagen door ongeveer de helft van de Nederlanders thuis gegeten.
Tweede kerstdag is winkeldag
Het onderzoek van Q&A, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, peilde bij ruim 1250 Nederlandse consumenten behalve naar consumptiebestedingen ook naar andere plannen voor de opkomende kerstdagen. Zo kwam het bureau tot de conclusie dat het aantal consumenten dat vindt dat de winkels op tweede kerstdag open zouden moeten zijn, fors is gestegen. Inmiddels heeft 19% van de Nederlandse consumenten deze mening, goed voor een stijging van bijna 40% ten opzichte van 2009.
Minder religieus en meer nep
Bovendien viel in het onderzoek op dat het religieuze aspect van Kerstmis in de afgelopen twee jaar minder belangrijk geworden is. In twee jaar tijd is het aantal mensen dat dit belangrijk vindt, gedaald van 49% naar 44%. Het aantal mensen dat aangeeft tijdens de kerst zeker niet naar de kerk te gaan is dan ook gestegen van 58% naar 66%. Nederlanders willen de komende kerstdagen dan ook voornamelijk gebruiken om lekker te ontspannen. Zowel op eerste als op tweede kerstdag is dat de belangrijkste bezigheid.
De pakjes liggen vanaf dit jaar overigens voor het merendeel onder een kunstboom; 51% van de Nederlanders heeft een nepboom in huis.