(Publireportage) Alle retailers worstelen met de rentabiliteit van de laatste mijl in e-commerce. Crowdshipping, waarbij particulieren de bestellingen bij elkaar bezorgen, is een duurbare en schaalbare oplossing, bewijst Shopopop.
Flexibel en schaalbaar
“Een andere kijk op bezorgen”, zo benoemt Sacha Buyck, country manager Benelux, de kracht van het crowdshipping-model van Shopopop, waarbij particulieren de online bestellingen voor elkaar ophalen en bezorgen tegen een kleine vergoeding. “Voor retailers is dit een baanbrekend concept. Net als bijvoorbeeld Zalando of Amazon is ook Shopopop een platform. We faciliteren thuisleveringen op basis van de mensen en middelen die voorhanden zijn.”
Shopopop ging in 2015 van start in Frankrijk en in 2020 in België. Vandaag draait het bedrijf break-even en is het startup-stadium allang voorbij: bij onze zuiderburen staat Shopopop al in voor 40% van de e-commerce leveringen voor marktleider E.Leclerc. “Die retailer gaat resoluut voor een gedecentraliseerd model: de boodschappen worden klaargezet in de winkels of in lokale hubs. Dat is flexibel en schaalbaar. Als er geen bestellingen zijn, dan zijn er ook geen kosten.”
Efficiënt en duurzaam
Flexibiliteit is inderdaad een belangrijke troef van crowdshipping. Veel klanten willen op hetzelfde moment beleverd worden, tussen 16 en 18u bijvoorbeeld. Zo ontstaat er algauw een saturatie van tijdssloten op piekmomenten. Retailers krijgen dat moeilijk georganiseerd, tenzij ze investeren in kostbare overcapaciteit. Crowdshipping is dan een efficiënte oplossing. Verdrievoudigt het aantal bestellingen tijdens de feestdagen? Dat hoeft geen probleem te zijn: bij Shopopop zit er geen echte limiet op, het bedrijf kan vlot meer bezorgers inzetten via de app.
Die particuliere bezorgers kunnen in de Shopopop-app ingeven welke routes ze nemen op welke tijdstippen. Wanneer rijden ze van en naar het werk, de school, de supermarkt? Het algoritme berekent dan de optimale routes voor elke bestelling en spreekt de bezorgers aan die amper omweg hoeven te maken. Wie de boodschappen doet bij bijvoorbeeld Colruyt of Carrefour en meteen ook de bestelling van een buur meebrengt, spaart alweer een autorit uit. Dat is duurzamer.
Sociaal aspect
Het profiel van de particuliere Shopopop-bezorger? Dat is zeer gevarieerd: van studenten tot gepensioneerden. Shopopop is dan ook een mooi voorbeeld van de deeleconomie. Bijverdienen is voor veel bezorgers niet de belangrijkste motivator: het sociale aspect is vaak veel belangrijker, zegt Sacha Buyck.
“Er is veel eenzaamheid in de samenleving, er zijn veel alleenstaanden. Zij waarderen een ontmoeting en een praatje met een bezorger die meer tijd heeft dan de klassieke e-commercekoerier die onder zware tijdsdruk opereert.” Klanten beoordelen bezorgers in de app, bezorgers beoordelen de samenwerking met retailers. De algemene tevredenheid is hoog.
Partnerships met grote retailers
Kandidaten werven doet Shopopop via sociale media. Momenteel heeft de app al duizenden downloads in België. De dienst is het sterkst vertegenwoordigd in de regio Brussel, in Wallonië tussen Charleroi en Namen, en in Antwerpen. Hier werkt Shopopop al nauw samen met onder andere Cora, Carrefour en Colruyt.
Voor Carrefour realiseert het bedrijf de snelle leveringen vanuit franchisewinkels. “Ons model matcht goed met franchise: het is immers heel flexibel, persoonlijk en lokaal, waardoor het lokale aanbod van de franchisenemer ook bezorgd kan worden.” Ook voor Collect&Go, de boodschappendienst van Colruyt Group, bezorgt Shopopop een deel van de boodschappen.
Naast supermarkten bezorgen de particuliere bezorgers onder andere ook voor bloemisten. In Nederland is er een samenwerking met Rituals, in Frankrijk zijn er tests met onder andere Decathlon en Leroy Merlin. Er is nog enorm veel onontgonnen terrein.
De drie troeven van crowdshipping
-Snelheid: bezorgen kan al binnen de drie uur
-Schaalbaarheid: snel schakelen op piekmomenten of bij regionale expansie
-Kostefficiëntie: geen vaste kosten of grote investeringen
Meer weten over de crowdshipping-oplossingen van Shopopop? Sacha Buyck spreekt op 5 maart op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, in Antwerpen. Tickets bestellen kan via deze link.
Partner wordt van Shopopop? Neem dan contact via dit formulier.