Al dagenlang kan Marks & Spencer geen online bestellingen verwerken na een cyberaanval. De retailer houdt daarom medewerkers van zijn grootste distributiecentrum thuis. Er zouden geen klantgegevens zijn gelekt.
Onlineactiviteiten stilgelegd
Al sinds vorige week maandag kampt Marks & Spencer met ingrijpende storingen als gevolg van een cyberaanval. Klanten ondervonden problemen met contactloze betalingen en met het afhalen van hun online bestellingen in de winkels. De Britse retailer zag zich sinds afgelopen vrijdag zelfs gedwongen om alle onlineactiviteiten stil te leggen tot de problemen opgelost geraken.
Dat is tot op heden nog niet het geval: 200 medewerkers van een distributiecentrum in Leicestershire moeten daarom thuisblijven, nu ze geen bestellingen te verwerken krijgen. Shoppers kunnen nog wel online het assortiment raadplegen en in de fysieke winkels verlopen de betaalprocessen normaal.
Financiële gevolgen
Marks & Spencer zegt dat shoppers geen actie hoeven te ondernemen, wat erop wijst dat er geen klantgegevens werden buitgemaakt. De problemen kunnen wel grote financiële gevolgen hebben: de retailer verkoopt in zijn webshop elke dag voor zowat 3,8 miljoen pond (4,5 miljoen euro) aan kledij en huishoudelijke artikelen, schrijft The Guardian.
M&S is overigens niet de enige retailer die recent door een cyberaanval werd getroffen: Ahold Delhaize is het slachtoffer van een grote cybergijzeling, waarbij geen klantgegevens maar wel persoonlijke data van medewerkers werden gestolen door een hackersgroep die banden zou hebben met Rusland. In België werden dan weer de persoonlijke gegevens van 64.000 klanten van de mobiele telefoondienst van Carrefour gelekt.