Wegens stijgende kosten stopt de Bijenkorf met onlineactiviteiten in de Duits- en Franstalige markten. Het luxewarenhuis legt de focus voortaan volledig op de Nederlandstalige markt.
Kostenbesparing
De webshop van de Bijenkorf gaat dicht in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Monaco, Oostenrijk en Wallonië: het luxewarenhuis gaat online enkel in het Nederlands verder, blijkt uit een persbericht. De komende maanden worden de internationale activiteiten volledig afgebouwd wegens stijgende kosten. De Nederlandse en Vlaamse webshop laten echter wél positieve resultaten zien: zij blijven dus actief.
De uitbreiding naar anderstalige markten dateert van 2019: eerst opende het bedrijf een Duitstalige webshop, een jaar later volgde ook een Franstalige versie. Tijdens de pandemie kende e-commerce een hoge vlucht, maar nu ondergaat de sector een terugval. De Bijenkorf leed vorig boekjaar een miljoenenverlies en moet op de kosten besparen om uit de rode cijfers te komen.
“Iedereen heeft met oneindige energie en professionaliteit aan het opbouwen van de Duitse, Oostenrijkse, Franse, Luxemburgse, Waalse en Monegaskische webshops gewerkt”, zegt CEO Giovanni Colauto. “Ik betreur het dat we ondanks deze inzet onze focus nu toch moeten verleggen.”