Boekhandelketen De Slegte haalt intussen 15 procent van de omzet uit de online verkoop van boeken. De keten van 26 winkels in Nederland en België, naar eigen zeggen de grootste verkoper van ramsj- en tweedehandsboeken in Nederland, versterkt de verkoop met een nieuw kassasysteem. Daarmee wordt de kans op teleurgestelde klanten verkleind.
De kassa is door leverancier Bovartis aangesloten op de webwinkel. ‘Zodra een boek online wordt besteld, wordt er direct een melding verstuurd naar het filiaal waar dit boek op de plank staat’, zegt Annet Scheermeijer, Marketing Manager van De Slegte.’Onze medewerkers zoeken het boek vervolgens op, scannen de productsticker en zorgen voor de verdere afhandeling. In de meeste gevallen heeft de klant het boek dan de volgende dag al in huis. Andersom werkt het nog sneller: zodra een boek in een van de winkels wordt verkocht, verdwijnt het boek direct uit de webwinkel.’
De Slegte stelt online een voorraad van 550.000 boeken te hebben. Als bijkomende factor is bij De Slegte nu de pin-apparatuur gekoppeld aan de kassa’s, waardoor personeel voortaan niet meer het bedrag hoeft in te geven op de pinmachine.