Sportketen Decathlon schakelt CityDepot in voor het bezorgen van pakketten met de cargobike of elektrische bestelwagen in zes Belgische steden. Nog dit jaar worden die leveringen uitgebreid naar Brussel en Wallonië. E-commerce groeit door naar 25% van de omzet.
Ecologische voetafdruk verkleinen
De voorbije twee weken testte Decathlon de samenwerking met CityDepot in zes steden: Gent, Mechelen, Antwerpen, Leuven, Hasselt en Luik – samen goed voor 7% van alle online bestellingen die aan huis worden geleverd. De retailer, die zijn online bestellingen het afgelopen jaar ruim zag verdubbelen, wil het systeem op korte termijn ook uitrollen in steden als Brussel, Charleroi, Bergen, Roeselare en Namen. Het is volgens Decathlon België een primeur in een markt waar ecologische leveringen niet ingeburgerd zijn.
“Door te kiezen voor milieuvriendelijk transport kunnen we onze ecologische voetafdruk verkleinen en tegelijk de leefbaarheid in steden verbeteren. Want minder logistieke bewegingen betekent automatisch minder vervoer, wat een positieve impact heeft op de uitstoot van CO2 én fijnstof. Anderzijds blijven we samenwerken met distributiepartners bpost en PostNL, onder meer voor leveringen buiten de steden,” zegt Ina Vandercappellen, die bij de retailer verantwoordelijk is voor de ‘last mile’.
E-commerce naar 25% van de omzet
In sommige steden werkte Decathlon al met eigen werknemers als fietskoeriers, maar dat is minder efficiënt, en bovendien is de retailer dan beperkt tot de voorraad van de winkel – gemiddeld 15% van het hele Decathlon-assortiment. “Door structureel samen te werken met CityDepot, brengen we nu alle goederen vanuit ons centraal depot naar hun hubs bij de steden. Van daaruit brengen zij dan de bestellingen rond,” aldus Vandercappellen.
Momenteel bezorgt CityDepot standaardpakketten tot 30 kg met de elektrische bestelwagen of fiets. Maar ook grotere bestellingen, zoals loopbanden, zullen dit jaar nog duurzaam geleverd kunnen worden: de klant zal voor deze pakketten kunnen kiezen uit een standaardlevering of ecologisch vervoer aan een kleine meerprijs. E-commerce wordt steeds belangrijker voor Decathlon: het aandeel online bestellingen steeg van 10% in 2019 naar 24% in 2020. Voor 2021 staat de voorlopige balans op 25%.