“Steeds uitleggen wat we willen”
Alhoewel het concern met name in opkomende markten flink groeit (in China opende het vorig jaar 25 nieuwe filialen) kreeg het afgelopen veertien jaar in Nederland amper voet aan de grond. Binnenkort wil de keten een vierde winkel openen in Apeldoorn en tekent Decathlon “waarschijnlijk zeer binnenkort” een contract voor een vijfde vestiging.
Daarnaast is de sportketen in gesprek met de grootste twintig gemeenten, al is dat volgens Bodhuin “lastig”: “We moeten steeds uitleggen wat we doen en wat we willen. Gemeenten vragen steeds of we niet in het stadcentrum willen vestigen, maar dat willen we juist niet.”
De retailer staat bekend om zijn winkels met een grote vloeroppervlakte van minstens 2000m² op een verdieping. Dat laatste is belangrijk om efficiënt te kunnen werken en de kosten laag te houden.
Speciaal Nederlands team
Sinds drie jaar vallen de Nederlandse vestigingen niet meer onder de Belgische tak van de keten, maar heeft het een eigen team, vertelt Bodhuin. “Toen ik hier drie jaar geleden heen verhuisde om weer een aparte Nederlandse organisatie op poten te zetten, moesten we de boel echt opnieuw leven inblazen. Die ene collega die zich bezighield met expansie in Nederland, kreeg versterking. Inmiddels staan er acht man klaar die zich specifiek met uitbreiding bezighouden.” Hij heeft er alle vertrouwen in dat dit de uitrol van Decathlon zal versnellen.
Het bedrijf zag haar wereldwijde omzet in 2013 met 6,1 procent stijgen naar 7,4 miljard euro. Deze groei is vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels in China, India en Oost-Europa. In totaal zijn er 725 winkels in twintig landen. Daarmee is het de grootste sportwinkelketen ter wereld.