Decemberbonus smelt weg
Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek was de omzetdaling van 1,7 procent ten opzichte van 2012 in het laatste kwartaal van het jaar is in lijn met de daling in de voorgaande kwartalen. Ook het volume daalde opnieuw, met 1,8 procent ten opzichte van het laatste kwartaal in 2012. In totaal kromp het volume in 2013 met 3,9 procent.
Zelfs de laatste maand van het jaar kon daar geen verandering meer in brengen, traditioneel nochtans een maand waar retailers een belangrijk deel van hun jaaromzet kunnen halen. In 2005 kon de detailhandel nog rekenen op een ‘decemberbonus’ – gemiddeld hogere omzet ten opzichte van de vorige 11 maanden – van 25 procent, in 2013 is die al gezakt tot slechts 14,2 procent. Daaruit blijkt dat de decembermaand steeds minder belangrijk wordt voor retailers, meent ABN-AMRO.
Grootste daling bij foodretail
Vooral bij foodretail is de decembermaand een stuk minder belangrijk geworden. In 2013 was er sprake van een decemberbonus van 12,5 procent, terwijl die in 2005 nog boven de 23 procent lag. Bij non-food daalde de bonus ook, van 28,3 procent naar 20 procent, maar was de daling toch beduidend kleiner.
Om de verkoop toch min of meer op punt te houden, besluiten retailers duidelijk om in de marges te snijden. De daling is bij de volumes immers duidelijk lager dan bij de omzet, vooral bij non-foodretail. Tijdens de andere maanden van het jaar is het echter net andersom: daar daalden de omzetten net minder dan het volume en stegen ook de prijzen.
Het zijn allemaal ontwikkelingen die al voor de crisis zijn ingezet, “maar die zeker versterkt zijn door de economische situatie na 2008. Gezien de situatie op de retailmarkt en het verwachte trage herstel (er zal pas in 2015 voor het eerst weer een zeer bescheiden groei van ongeveer 0,5% zijn), zal deze situatie de komende jaren nog wel aanhouden“, besluit ABN-AMRO in de sectorupdate.