In het eerste kwartaal van 2017 heeft GrandVision, moederbedrijf van ketens als Pearle en Eye Wish Opticiens, zijn omzet met meer dan 5% zien groeien. Ook op vergelijkbare basis was er een mooie vooruitgang.
Daling in Verenigd Koninkrijk
De omzet van GrandVision kwam dankzij een groei van 5,2% in het eerste kwartaal uit op 845 miljoen euro, waar op vergelijkbare basis nog 4,1% van overbleef. GrandVision had vorig jaar wel een zwak eerste kwartaal, wat de positieve cijfers voor een deel verklaart.
In de vier belangrijkste markten voor GrandVision groeide het bedrijf met 0,7%, maar zonder wisselkoerseffecten zou de groei 3,1% geweest zijn. Ssterke prestaties in Duitsland en Oostenrijk werden grotendeels teniet gedaan door de lage positie van het pond, die ervoor zorgde dat de Britse omzet met 2,3% daalde. In de rest van Europa was er dan weer sprake van een opmars van 9,9%, in Noord- en Zuid-Amerika en Azië werd er zelfs een vooruitgang van 15,2% geboekt.
Het aangepaste brutobedrijfsresultaat steeg dan weer met 10,7% naar 136 miljoen euro, terwijl ook de brutomarge groeide van 15,3 naar 16,1%.
Naast de financiële cijfers heeft GrandVision ook bekend gemaakt dat CEO Theo Kiesselbach volgend jaar zijn functie zal neerleggen omwille van persoonlijke redenen.