De Deense discountketen Normal komt naar Nederland: de eerste Nederlandse winkel opent in mei de deuren in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. De keten voert een gelijkaardig concept als dat van Action.
Testwinkel
De winkel in Utrecht wordt een proefproject, dat zal bepalen in welke mate er uitbreiding komt in Nederland. Is de vestiging een succes, dan wil Normal de komende jaren snel uitbreiden in Nederland. “Nederland stond hoog op onze lijst, omdat we overtuigd zijn van de potentie in dat land. De komende maanden gaat het bedrijf aan de slag om alle zaken rond personeel, ruimtes en marketing op orde te brengen”, zegt algemeen directeur Torben Mouritsen.
Normal werd vijf jaar geleden opgericht en is ondertussen uitgegroeid naar een keten met meer dan honderd vestigingen in Scandinavië. Mede-oprichter (samen met Mouritsen) is Anders Holch Povlsen, die al naam maakte als de eigenaar van modebedrijf Bestseller. Nederland is de eerste markt waar het buiten Scandinavië te vinden zal zijn.
Rechtstreekse concurrent Action
In de winkels van Normal zijn artikelen op het gebied van huishoudartikelen, persoonlijke verzorging en een hele reeks basisartikelen. Daarbij worden A-merken verkocht aan prijzen die 30 tot 50% lager liggen dan in andere winkels. Het houdt de prijzen laag door rechtstreeks bij de distributeurs in de hele EU in te kopen. Het biedt daarnaast ook producten aan die normaal gezien niet in de lokale winkels te vinden zijn. Het is qua concept dus een rechtstreekse concurrent van Action en andere discountketens.