Winkelstad Den Haag zet in op compactere winkelgebieden en nauwere samenwerking met retailers, zowel grote ketens als lokale helden. Shoppers kunnen er kennismaken met de nieuwste technologieën.
Koploper
Centraal in het geïntegreerde retailbeleid van de gemeente Den Haag staat de samenwerking met lokale, nationale en internationale stakeholders. Dat levert mooie resultaten op: zo is retail in Den Haag goed voor 24.000 banen, is Den Haag (na Amsterdam) de stad met de meeste internationale winkelketens en is Den Haag ‘founding partner’ van de Retail Innovatie Agenda, een initiatief voor het ontwikkelen van nieuwe kennis en oplossingen op het gebied van retail.
Wethouder Stedelijke Economie Karsten Klein: “We zetten structureel in op betere en compactere winkelgebieden. Het zijn er nu 68 in zowel de binnenstad als daarbuiten. Als gemeente investeren we jaarlijks 1,5 miljoen euro om te zorgen voor een goed en gezond ondernemersklimaat. En met succes. De winkelleegstand van slechts 4,6% is een goed voorbeeld dat onze aanpak werkt. Sterker nog, we kunnen wel zeggen dat de sector Den Haag tijdens de crisis op de been heeft gehouden. Door samen te werken met ondernemers, hen uit te dagen en te helpen professionaliseren is Den Haag koploper in retail.”
Store of the Future
Wie shopt in Den Haag, krijgt nu een inkijkje het winkelen van de toekomst. In elf winkels in de Haagse binnenstad kan het winkelend publiek tijdens Store of the Future Den Haag (van 13 oktober tot 6 november) kennis maken met de nieuwste technologieën en innovaties voor winkels. Zo staat bij de luxueuze kledingzaak Credo een interactieve passpiegel die in acht seconden een 360°-video van een outfit maakt. De klant kan daarna in de winkel, of thuis, rustig bekijken welke kleding het best bevalt. Bij kookwinkel DOK Cookware geeft een interactieve vloerprojectie het winkelend publiek productinformatie door middel van onder andere tutorialvideo’s.
Op dinsdag 3 en dinsdag 24 oktober organiseert het Haags Retailpunt een pitchwedstrijd voor winkelgebieden en creatieve bureaus. Aanmelden voor de pitchavonden is mogelijk via de website van het Haags Retailpunt.