Volgens cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag heeft gepubliceerd, viel het gemiddelde prijspeil in de detailhandel viel 2,1 procent hoger uit, maar het volume daalde met meer dan 10 procent. Ook na correctie voor het koopdagenpatroon bleven de winkels in Nederland diep in het rood. De omzetdaling bedraagt dan 4 procent, de volumekrimp ongeveer 6 procent. “Een hele slechte maand; een duidelijke uitschieter naar beneden”, stelt het CBS zelf.
Mode kind van de rekening
Wederom waren het de winkels in de non-food die de hardste klappen kregen. De omzet viel daar liefst 13 procent lager uit, met als negatieve uitschieter de kledingzaken (-17%). Het slechte weer in april, waardoor veel consumenten het shoppen voor nieuwe kleding uitstelden, draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Opvallend is wel dat verkopers van consumentenelektronica een kleine omzetstijging wisten te boeken. Dit had mogelijk te maken met een vroeg EK-effect, waarbij consumenten op zoek gingen naar een nieuwe televisie.
De foodbranche komt veel beter uit de strijd. Volgens de eerste cijfers is de omzet met 6 procent gedaald, maar na correctie voor de koopdagen komt de branche op een stijging van 2 procent uit.