Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat de omzet van de detailhandel in Nederland in het tweede kwartaal met 4,1% is gegroeid. De grootste drijver was het volume: dat ging er met 3,6% op vooruit.
Sterke groei supermarkten
De groei zette zich in alle sectoren door: zowel bij food- als non-foodwinkels was er sprake van een groei van meer dan 3%. Webshops maakten een sprong voorwaarts van 17,2% en blijven daarmee een bepalende factor voor de groei van de detailhandel. Supermarkten zagen hun omzet met 3,7% groeien (bij een volumegroei van 2%). Bij speciaalzaken daalde het volume, maar was er dankzij prijsstijgingen toch een omzetgroei van 1%.
Non-foodwinkels zagen hun omzet met 3,1% stijgen en het verkochte volume met bijna 4%. Vooral winkels die een band hebben met de huizenmarkt doen het daarbij goed: doe-het-zelfzaken en keukenverkopers groeiden met 7,6%, terwijl winkels in meubels en huishoudelijke artikelen er met 3,2% op vooruit gingen.
Daling consumentenelektronica zet door
De winkels in consumentenelektronica blijven echter worstelen met de online concurrentie. Ook in het tweede kwartaal daalde de omzet daar met 4,3%. Het is ondertussen al het tiende kwartaal op rij dat er in die sector sprake is van omzetverlies. De online spelers blijven daarentegen wel sterk groeien: ‘pure players’ zagen hun omzet met meer dan 17% groeien en multichannelverkopers gingen er zelfs met 25,5% op vooruit.
De goede cijfers tonen zich ook in het ondernemersvertrouwen: bijna 30% van de detaillisten denkt dat de omzet in het derde kwartaal zal toenemen en ruim 15% verwacht de personeelssterkte uit te breiden. Steeds meer ondernemers verwachten wel dat nieuwe vacatures moeilijk zullen ingevuld worden, wat dan weer de groei zal vertragen.