Nog geen champagne
De groei werd vooral getrokken door de winkels in niet-voedingsartikelen. Zij zagen volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hun verkopen met 2,3% toenemen. Vooral woonwinkels (+ 5,2%) , drogisterijen en parfumeriezaken (+ 6%) deden het goed.
Toch moet de champagne niet meteen aanrukken. Ondanks de goede cijfers lag de omzet in de niet-voeding nog steeds 16% onder het niveau van voor de crisis. Bij de woonwinkels en de doe-het-zelfbranche bedraagt het verschil, net als voor de elektronicazaken, zelfs nog een kwart. Bij schoenenverkopers is er nog 15% te gaan.
In de voedingswinkels trokken de verkopen met 2% aan. De groei komt geheel voor rekening van de supermarkten, die in deze periode bijna 16% meer omzetten. De speciaalzaken zagen hun omzet juist met 13 procent krimpen.
Voorts werd ook in de webwinkels meer omzet gerealiseerd. Deze laatste boekten sinds de start van de meting in 2010 al een vooruitgang van 50%. De benzinestations leden daarentegen onder de lage brandstofprijzen.
Webwinkels doen aantal retailers stijgen
Opmerkelijk was wel dat het verkoopvolume nog sterker steeg dan de omzet. Het dikte in het derde trimester aan met 2,7%, wat de sterkste groei in acht jaar was. De detailhandel profiteerde volgens het CBS onder meer van een verbeterd consumentenvertrouwen en het opleven van de huizenmarkt.
Bovendien zijn de verwachtingen voor 2016 eveneens goed. Vooral de supermarkt- en warenhuisondernemers verwachten dat hun omzet volgend jaar stijgt: ruim 60 procent verwacht een omzetstijging. Van de winkeliers in consumentenelektronica denken ruim vier op de tien handelaars dat de omzet zal toenemen.
De verbetering van het handelsklimaat wakkert ook het ondernemersvertrouwen aan. Het totale aantal bedrijven in de detailhandel is sinds vorig jaar voorzichtig gegroeid. In totaal telde de detailhandel aan het eind van het derde kwartaal 112.945 bedrijven. Dit is een toename van een kleine 4 procent ten opzichte van een jaar geleden. De stijging komt voornamelijk door de groei van het aantal webwinkels.
Aantal vacatures neemt toe
Dit alles heeft ook een gunstige invloed op de arbeidsmarkt. Het herstel van de detailhandel vertaalt zich immers in een verdere stijging van het aantal vacatures. Het aantal openstaande arbeidsplaatsen nam sinds vorig jaar met zo’n 17 procent toe naar ongeveer 2100.