Autodienstengroep D’Ieteren, in België onder meer invoerder van de Volkswagen-merken en in Nederland eigenaar van de beglazingsbedrijven Autotaalglas en GlasGarage, heeft het eerste kwartaal beter gepresteerd dan algemeen werd verwacht.
Beglazingstak sterkste groeier
Het Belgische D’Ieteren, de groep boven autodistributeur D’Ieteren Auto (VW, Audi, Seat, Skoda & Co) en beglazingsspecialist Belron (bekend van o.a. Carglass), is 2016 “bemoedigend” gestart. Dat blijkt uit een trading update die de groep vandaag bekendmaakte.
Het was vooral uitkijken naar de impact van het sjoemelschandaal bij Volkswagen op de verkoop van D’Ieteren Auto, maar die gevolgen blijken best mee te vallen. “De verkopen van D’Ieteren Auto stegen licht ondanks de naweeën van ‘Emissiongate’. Het orderboek en de bestellingen bleven het hele kwartaal sterk en de geplande modelupdates en lanceringen van nieuwe modellen voorspellen veel goeds voor de komende kwartalen”, zo meldt de groep.
Concreet verkocht de autotak 1,1% meer auto’s in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015 en “het gezonde orderboek (+26 % op één jaar op het einde van maart 2016) zou in de rest van het jaar moeten resulteren in een stijging van het marktaandeel”.
Beglazingsdochter Belron – die vorige zomer nog haar Nederlandse concurrenten Autotaalglas en GlasGarage kocht – kende dan weer een sterke omzetgroei van 8,5%. In Europa stegen de verkopen met 3,8%, buiten Europa trok Belron een groeispurtje van liefst 12,7%.
Winst wellicht wat kleiner
Door hogere marketingkosten voor de autotak na ‘dieselgate’, toenemende concurrentie voor Belron in Europa en hogere kosten voor incentive-programma’s voor het management staat de winstmarge echter onder druk.
Het management verwacht dan ook een “stabiele tot licht lagere” courante winst voor belastingen, zonder een cijfer naar voren te schuiven. Vorig jaar bedroeg die winst nog 212 miljoen euro.