Dieter Struye is niet langer directeur non-food bij Colruyt Group. Dat verneemt RetailDetail uit goede bron. De topman stond sinds februari 2018 aan het hoofd van de ketens Dreamland, Dreambaby, Bike Republic en The Fashion Society.
Consoliderende fietsmarkt
Na bijna vijf jaar komt er een einde aan het parcours van Dieter Struye bij Colruyt Group. In februari 2018 trad hij aan als directeur non-food in Halle om er de ketens Dreamland en Dreambaby aan te sturen. Onder zijn impuls stopte Colruyt Group met de non-foodwebwinkel Collishop en lanceerde de retailer zich in de consoliderende fietsmarkt met de overname van fietswinkelketen Fiets!, die werd omgedoopt tot Bike Republic en aan een stevige expansie werkt.
Voordat hij bij Colruyt Group aan de slag ging, werkte Struye meer dan tien jaar bij Unilever, werd vervolgens verkoopdirecteur bij Danone, en algemeen directeur bij doe-het-zelfketens Brico en Brico Planit van Maxeda DIY Group. Nu moet hij op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Toenemende concurrentie
RetailDetail contacteerde Dieter Struye telefonisch, maar de topman wenste niet te reageren. Dat hij in een moeilijke context werkte, is wel duidelijk: Colruyt Group worstelt al een tijd met haar rentabiliteit. Zowel bij de supermarkten als in de non-food staan de marges onder druk en neemt de concurrentie toe. Zeker Dreamland en Dreambaby zien zich onder druk gezet door de groei van e-commerce.
De retailer zag het afgelopen jaar wel meer verschuivingen in zijn directiecomité: operationeel directeur Marc Hofman ging met pensioen en werd vervangen door de directeurs Jo Willemyns en Stefan Goethaert. Recent nam Colruyt ook al afscheid van zijn marketingdirecteur Guy Elewaut.