Leren doe je van anderen. Ook vorig jaar spraken we daarom weer tal van straffe ‘industry leaders’, retailers en managers. We vatten 2023 nog even samen in tien toonaangevende gesprekken.
10 straffe babbels
1. Hoe zit het nu eigenlijk met Jumbo in België? Belgisch directeur Peter Isaac maande vorig jaar al aan tot geduld… “De pijplijn is goed gevuld”, klonk het zelfverzekerd.
2. Hema maakte als negentiger nog een rollercoaster mee. Even leek er zelfs geen toekomst meer, geeft country manager Carla Velghe grif toe. Hoe overleeft een bedrijf, zeker op hoge leeftijd, zo’n crisis?
3. “Omnichannel is bullshit” – een gewaagde uitspraak van Maxeda-CIO Erik Cuypers, maar wat schuilt er achter? “Je moet vijf jaar vooruitkijken – en over vijf jaar is de smartphone er al niet meer.”
4. “Het recept voor retail is volledig veranderd”, wond ook Pär Lindbäck, country manager van H&M, er geen doekjes om. De topman liet ons een blik in de interne keuken werpen.
5. “Zodra de koopkracht weer verbetert, zullen mensen terugkeren naar hun vertrouwde merken.” Stefan Pichler, topman van Henkel Benelux, heeft er alle vertrouwen in. Een beursgenoteerd familiebedrijf van 146 jaar oud en meer dan 50.000 medewerkers is niet zo gauw ongerust.
6. De impact van AI wordt groter dan die van de iPhone, gelooft Manas Bharadwaj, ‘Retail Industry Advisor’ bij Microsoft. We staan voor het begin van een AI-revolutie, niet het minst in de retail.
7. “Het Ikea-model is in crisistijden op zijn best”, zei Tolga Öncü, Head of Retail van de Ikea-winkelholding Ingka Group. Wat kunnen ook andere retailers en merken van de fitte tachtigjarige leren?
8. Wie verrast is door de strubbelingen tussen PepsiCo en Carrefour, heeft vorig jaar niet goed geluisterd naar Belgisch CEO Geoffroy Gersdorff. De merkfabrikanten nemen een groot risico waarschuwde hij al: “Wij moeten onze rol opnemen en keuzes maken.”
9. Modeketen e5 staat er weer. En hoe: de broers De Sutter durven zelfs voor het eerst eigen stadswinkels openen en lanceren een nieuwe formule van herenboetieks op de koop toe. “De mayonaise pakt.”
10. Het was dan wel een zwak e-commercejaar, Zalando blijft boordevol plannen zitten. “Zalando is en blijft een zeer modieus technologiebedrijf”, vat Benelux-topman Fabio Baum het samen.