Zoals elk jaar duikt RetailDetail in Google Analytics voor een verslag van het retailjaar 2022. Welke onderwerpen boeiden de Nederlandse lezer het meest? Variatie troef, zo blijkt.
1. Geen zelfscan
De zelfscankassa’s in tien Belgische supermarkten van Lidl zijn weer vervangen door traditionele kassa’s. Dat bleek ook Nederlandse lezers te boeien: “Lidl stopt test met zelfscankassa’s” was dan ook het meest gelezen artikel van het jaar.
2. Niet te redden
De teloorgang van Makro in België beroerde ook de gemoederen in het Noorden – waar dezelfde retailer immers ook actief is. In hetzelfde bedje ziek? Lees “Analyse: Waarom Makro niet te redden was”.
3. Duur Nederland
Tot voor kort was Nederland het beloofde land voor Belgische prijskopers, maar omdat de inflatie er harder toeslaat zijn supermarkten er duurder geworden. Het gevolg: “Jumbo in België goedkoper dan in Nederland”.
4. Overnamekandidaat
Er was weinig of geen hoop meer voor het Belgische Makro, maar wél voor de horecagroothandels van Metro. Met een kandidaat-overnemer uit Nederland: “Toekomst voor Metro, doodsstrijd voor Makro”.
5. Grote uitverkoop
Geen grote retailer, toch één van de faillissementen van het jaar. Misschien omdat de muziekketen niet voor het eerst kopje-onder ging? Of omdat koopjesjagers hun kans roken? “Failliet Keymusic veilt inboedel, geen overnemers gevonden”.
6. Hackers
Tot overmaat van ramp lagen de IT-systemen in de hele Metro-groep een tijd plat. Hackers, zo bleek: “Metro week lang in greep van cyberaanval”.
7. Vernieuwd concept
Wanneer de Nederlandse marktleider sleutelt aan zijn winkelformule, dan is dat nieuws. Pijnacker is voor veel mensen een eind rijden, maar het artikel “Albert Heijn lanceert vernieuwd winkelconcept” is slechts één klik ver.
8. Chocolade
Iedereen houdt van chocolade. Wanneer de aanvoer in gevaar komt, is aandacht verzekerd: “Barry Callebaut legt chocoladeproductie stil wegens salmonella – ook andere fabrieken getroffen”.
9. Buit
En toen was de buit binnen: Sligro wordt marktleider in België. “Metro België komt in handen van Sligro (en Van Zon)”
10. Chinees fenomeen
Veel kritiek, maar ook veel belangstelling voor het Chinese fastfashionfenomeen Shein, dat een showroom opende op wandelafstand van de RetailDetail-kantoren. De toeloop naar het artikel “Shein opent tijdelijke showroom in Antwerpen” was haast even groot als de toeloop naar die winkel.
11. Chinees fenomeen, bis
Twee van de vier gerobotiseerde afhaalpunten van JD.com-dochter Ochama sloten afgelopen jaar de deuren in Nederland. Aanleiding tot deze vraag: “Einde Nederlandse Ochama-winkels al in zicht?”
12. Genekt
De retailer die als voortrekker gold in het digitaliseren van de meubelsector, beleefde een roemloze afgang, genekt door de toeleveringscrisis: “Meubelwebshop Made.com staat op omvallen”. Dat is intussen ook gebeurd.
13. Consolidatie
Consolidatie op de Amerikaanse markt: “Koopt Ahold Delhaize Amerikaanse supermarktreus Albertsons?” Toen kenden we het antwoord nog niet, nu wel.
14. Mijlpaal
Het is een mooie mijlpaal die de aandacht trok: “Lidl breekt door omzetgrens van 100 miljard euro.” Dankzij 300 winkelopeningen, onder andere.
15. Masterclass
Je winkelomzet verdubbelen, of zelfs verdriedubbelen? Het klinkt ongeloofwaardig, maar het kan: “Omzet maal twee? In de laatste rechte lijn maak je het verschil” was dan ook het thema van een succesvolle masterclass.
16. Online
Supermarkten zien hun omzetaandeel krimpen door de sterke opkomst van e-commerce in FMCG: “Online boodschappen nu goed voor 7,2% marktaandeel”. Wereldwijd, weliswaar.
17. Trein gemist
Acht winkelsluitingen dit jaar in België, twintig de afgelopen vijf jaar: voldoende om ongerustheid op te wekken in de retailwereld. We gaven tekst en uitleg in het artikel “Waarom C&A winkels moet sluiten”. De moderetailer, die veel treinen miste, is aan een inhaalbeweging bezig.
18. Zonder kassa
Discounters zijn doorgaans geen voorlopers in technologische innovatie, maar zie: de wereld verandert. De reportage over de kassaloze winkel van Aldi werd dan ook goed gelezen: “In beeld: Aldi opent kassaloze Shop&Go in Utrecht.”
19. Frits in de gevangenis
Fraude en witteboordencriminaliteit op retaildetail.nl: het komt niet elke dag voor (hoewel, we herinneren ons FNG en Blokker/Mega World…). Dus een kop als “Jumbo-topman Frits van Eerd blijft aangehouden in witwaszaak” is smullen voor de lezers…
20. Einde?
Wanneer het einde van een iconisch plastic potje nabij lijkt, schieten lezers wakker: “Faillissement dreigt voor Tupperware”. Spoiler: voorlopig leeft het merk nog. Wordt volgend jaar vervolgd…