Makro België én Nederland, maar ook Jumbo, Picnic, Big Bazar en dubieuze Chinese mode-apps domineerden het retailnieuws in 2023. Al was het populairste artikel van het jaar toch van een geheel andere orde…
De top 20
20. Nederlands onlinetrots Picnic verovert Europa, maar doet dat wel ten koste van dieprode cijfers. Geen probleem, argumenteert medeoprichter Michiel Muller.
19. Klanten schrijven nauwelijks reviews, dus publiceert Zalando ze ook niet langer.
18. In februari benoemde Homefashion Group, de holding boven Leen Bakker en Kwantum, een nieuwe CEO. Toen wisten we nog niet dat het maar voor even zou zijn…
17. Enkele recente transacties wakkerden in Nederland de onrust over Makro aan: zou het kunnen dat de retailer zich voorbereidt op een mogelijk faillissement, zoals in België?
16. De Duitse dierenwinkelketen Fressnapf, Europees marktleider en vooral gekend van dochter Maxi Zoo, zette zijn opmars verder met de overname van de Nederlandse retailer Jumper Groep.
15. Onder grote belangstelling lanceerde Makro in Nederland een eigen e-commerceplatform: voor het eerst kunnen klanten er online bestellen, en dat hoeven niet eens bedrijven te zijn.
14. “Stop in ‘s hemelsnaam met omnichannel”, sprak Erik Cuypers van Maxeda DIY, de groep boven Praxis. Dat bleek een prikkelend statement.
13. Leverbeperkingen door internationale merkfabrikanten leiden tot grote prijsverschillen binnen de Europese Unie. Picnic pikt dat niet langer, en u was helemaal mee.
12. Prijsdiscussies leiden soms tot lege rekken. Dat baart opzien, zeker als Jumbo ruziet met grote namen als Mars en Nestlé.
11. Sociale onrust om loonsverhogingen raakte ook Albert Heijn, waar een staking in de distributiecentra langer aanhield dan gepland.
10. De saga rond Big Bazar, dat eerst wel en dan niet en dan toch weer wel failliet zou gaan, kon op forse belangstelling rekenen.
9. De 7 Zekerheden zijn een begrip. Als Jumbo aankondigt aan die klantgaranties te sleutelen, dan is dat groot nieuws.
8. Ook een bewonderde discounter als Lidl beleeft geen ‘wandeling in het park’: de winst staat onder druk, wat tot kostenbesparingen moet leiden.
7. Het was geen topjaar voor de Nederlandse retail, met verschillende opgemerkte faillissementen. Ook Shoeby geraakte in de problemen.
6. Gemakswinkelketen 7-Eleven komt naar Europa en is op zoek naar franchisenemers. Niet in de Benelux, maar toch was de belangstelling er groot.
5. Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. En dus Nederland.
4. Maffiapraktijken, corruptie op grote schaal, afpersing en georganiseerde misdaad: de beschuldigingen aan het adres van Shein waren niet min.
3. Het faillissement van het Belgische Makro werd in Nederland op de voet gevolgd.
2. Dat gold dus ook voor het bericht dat de Makro-medewerkers die hun job verloren, er wel gauw een nieuwe zouden vinden.
1. We vermoeden dat het ongerustheid is geweest: het nieuws dat de Europese Commissie poeder van huiskrekels en de kleine meelworm veilig verklaarde voor consumptie, deed in Nederland flink wat stof opwaaien. Belgen lagen er opvallend genoeg niet wakker van.