Aan het eind van een meer dan woelig retailjaar 2022 blikt RetailDetail terug. We interviewden opnieuw flink wat retailmanagers, deze twaalf springen eruit. De rode draad? Geloof het of niet: optimisme…
Hoe Wibra discount leuker maakt
“We zijn in België nu nog maar half zo groot als voor de reset, maar wel opnieuw rendabel. In Nederland zijn we gezond uit de lockdowns gekomen. We zijn weer klaar om te groeien”, vertelden CEO Bas Duijsens en country director Claudine Nachtergaele van Wibra in februari aan RetailDetail. “We maakten in 2020 de doorstart met 36 Belgische winkels, intussen hebben we er alweer 41. Dat hadden we een jaar geleden niet durven dromen.”
Topman Tom Snick wil de omzet van chocolademerk Guylian verdubbelen
Een parel van de Belgische chocolade-industrie weer opblinken: dat is de ambitie van Guylian-CEO Tom Snick, een Nederlander met West-Vlaamse ouders. De ervaren manager, die passages bij Unilever, Spadel en Barilla op zijn cv heeft staan, kreeg van de Zuid-Koreaanse eigenaar Lotte Confectionery carte blanche: “Ik krijg een omzet- en een ebitda-doelstelling en verder mag ik doen wat me best lijkt. Ik heb de eigenaar drie keer een uur gesproken en we zijn het helemaal eens. Daardoor kunnen we snel gaan. Ik heb geen seconde getwijfeld: dit is een iconisch merk, daar kan je mee aan de slag.”
Waarom Aldi na 18 jaar een nieuwe slogan nodig had
Sinds begin dit jaar heeft Aldi in België en Luxemburg een nieuwe slogan: na jaren van “Hoge kwaliteit, lage prijs” – een slagzin die al meeging sinds 2004 – luidt de baseline nu “Aldi, altijd slim”. Het hele jaar lang wil de discounter dat ook gaan bewijzen, met 52 “waarheden”. Zoals: dat er altijd een Aldi in de buurt is, dat klanten er keuze hebben zonder stress, dat Aldi slim de rekken vult, met de omdozen in het schap, of dat shoppers er besparen op tijd én geld. Ook de visuele identiteit kreeg een makeover: marketinguitingen hebben nu een blauw-witte balkenstructuur, in lijn met het zeer herkenbare logo. Over het waarom van deze evolutie hadden we een gesprek met directeurs Isabel Henderick (marketing en communicatie) en Natalie Duthoy (categoriemanagement).
“We hebben merken een ongelooflijk ecosysteem te bieden” (Megan Maley, Zalando)
Na zestien jaar bij Nike is Megan Maley vanuit Londen verantwoordelijk voor de activiteiten van Zalando in België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Een overstap die haar goed bevalt: “Zalando was al een grote partner van Nike, en ik wilde graag bij een techbedrijf werken, om deel te zijn van de toekomst van retail. Ik ben niet teleurgesteld na mijn eerste jaar: het was een ongelooflijke trip tot nu toe.” Tegen 2025 moet het partnerplatform bij Zalando goed zijn voor de helft van het volume. Lokale influencers maken het enorme aanbod relevant voor de lokale markt.
“In de retail kwam de biercategorie sterker uit de coronacrisis” (Ief Timmermans, AB InBev)
Op het hoofdkwartier van AB InBev in Leuven bruist het opnieuw van de activiteit. Medewerkers zijn na twee jaar thuiswerken enthousiast teruggekeerd naar kantoor, en dat laat zich merken: er heerst een uitgelaten sfeer. “Daar ben ik heel blij om. De coronacrisis was een test voor de sterkte van onze teams”, zegt Ief Timmermans, die als commercieel directeur off-trade verantwoordelijk is voor het retail- en conveniencekanaal. “Onze weerbaarheid werd stevig op de proef gesteld. Maar we hebben die crisis goed doorstaan en zijn nu gewapend voor een nieuwe toekomst.”
“Doordat we digitaal zijn, kunnen we verser zijn dan wie ook” (Tom Peeters, Crisp)
Beter dan de supermarkt en veel gebruiksvriendelijker dan andere korteketeninitiatieven: dat is wat Crisp wil zijn. De online verswinkel startte eind 2018 in Nederland met de grootste oprichtings-investeringsronde ooit, vertelt Tom Peeters, die het bedrijf oprichtte met zijn vrienden Michiel Roodenburg (die een verleden heeft bij Ahold Delhaize) en voormalig digitaal consultant Eric Klaassen. Nu is de app ook in Vlaanderen beschikbaar met een aanbod van 750 kleinschalige producenten: bestellen voor 22u, de volgende dag geleverd. “We brengen vraag en aanbod efficiënt bij elkaar. Veel retailers doen elkaar na. Wij pakken het anders aan.”
Crisis of niet, de innovatiemachine van P&G dendert door
Het antwoord op de huidige crisis ligt niet in blinde prijsverlagingen, wel in doordachte innovatie, zegt Olivier Lemay van P&G. Voor superieure producten wil de consument wél betalen. “Het debat over de prijsstijgingen ontgaat ons niet. Ik begrijp dat onze klanten nu op koopkracht inzetten. Huismerken zullen wellicht groeien, maar er is ook nood aan innovatie. We denken dat we niet alles moeten inzetten op de prijs. We gaan op de kosten besparen waar dat kan, maar we gaan nu niet desinvesteren, wel integendeel: we willen nog versnellen op het vlak van innovaties. We hebben een enorme innovatiepijplijn voor 2022-2023.”
Ikea-CEO Jesper Brodin: “De retail van morgen is 100% circulair en geïntegreerd”
Onder CEO Jesper Brodin waait een nieuwe wind door de Ikea-groep. De Zweedse meubelkolos ondergaat momenteel een historische digitale transformatie, een duurzaamheidsrevolutie en een ingrijpende omslag naar openheid en samenwerking. Niemand kan alles alleen, vertelt Brodin, die inmiddels vijf jaar aan het hoofd staat van de blauw-gele reus, aan RetailDetail. Samenwerken moet dus met werkelijk iedereen, van concurrenten tot consumenten. Van vluchtelingen tot AI-ontwikkelaars.
“Je hoeft niet groot te zijn om op Amazon te verkopen”
Size doesn’t matter voor Amazon, dat nu ook een Belgisch platform lanceert: de e-commercegigant wil een springplank zijn voor kleine en middelgrote ondernemers. “Je krijgt toegang tot miljoenen consumenten wereldwijd”, zegt country manager Eva Faict. Ze benadrukt het belang van een lokale aanwezigheid voor het e-commerceplatform: “We zijn enorm dankbaar dat Belgen tot nu toe al shopten op amazon.fr, amazon.de, amazon.nl… Maar wat we zagen, is dat er meer en meer vraag kwam naar een lokale ‘experience’, waar klanten één catalogus hebben met veel productkeuze, één prijszetting die heel relevant is voor België, en gemak, zoals kunnen betalen met Bancontact. Ook een snelle en betrouwbare levering is van tel. Kortom: we openen een ‘one stop shop’ voor Belgen.”
Jo Spiegeleer ambieert tien à twaalf vestigingen voor CRU
Na de opening van een vierde vestiging staat CRU, de belevingsmarkt van Colruyt Group, dicht bij de rentabiliteit op exploitatieniveau, zegt businessunitmanager Jo Spiegeleer. “We hebben geduld gehad”, zegt hij, “maar nu kunnen we wel zeggen dat het plaatje klopt.” Hij wijst naar de binnenkoer waarop we uitkijken vanuit het eethuis Cuit: “Dit is toch magisch?” De omstandigheden waren nochtans erg moeilijk, met een tekort aan bouwmaterialen en medewerkers en een vertragende economie. Maar de winkel is open: “Ik ben fier!” Hij ziet potentieel voor tien tot twaalf verkooppunten.
“Ons groeipotentieel is groter dan de bedreigingen” (Peter De Sutter, e5)
Toen de broers Peter en Kristof De Sutter de verlieslatende modeketen e5 overnamen, begin 2021, waren de twijfels over hun slaagkansen groot. De cijfers lijken de ondernemers echter gelijk te geven: e5 kan uitpakken met sterke resultaten. In 2021 bedroeg de omzet 66,5 miljoen euro, voor dit jaar mikt het bedrijf zelfs op 90 miljoen euro. Het eerste halfjaar noteerde het bedrijf een groei van liefst 43%: de omzet ligt zo weer op het niveau van voor de pandemie. Dus duwen de eigenaars het gaspedaal in. “We hebben vorig jaar vier miljoen euro geïnvesteerd en we zullen ook de volgende jaren telkens drie tot vijf miljoen euro investeren, niet alleen in het uitbreiden en verjongen van ons merk en ons winkelpark maar ook in ‘business intelligence’ en AI.”
“We beleven de grootste voedselrevolutie ooit!” (Hugo Verkuil, De Vegetarische Slager)
“Meer dan de helft van de CO2-uitstoot van de voedingsindustrie is afkomstig van de productie van dierlijk vlees”, zegt de producent van de ‘Specks’kes’ en ‘Poulettekes’. Op welke manieren wil De Vegetarische Slager een deel van de oplossing zijn? We stellen de vraag aan Hugo Verkuil, die sinds ruim drie jaar de ‘chief everything officer’ is bij de producent van vleesvervangers en die zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken steekt: “Mouwen opstropen en wereldwijd proberen een grote slager te worden: dit is een fantastische job. We beleven de grootste voedselrevolutie ooit en het is mooi om daar een aandeel in te mogen hebben.”