Tijdens de RetailDetail Night op 24 november reiken we opnieuw de RetailDetail Awards uit: geen nattevingerwerk, maar een nieuw en stevig onderbouwd concept in samenwerking met de ‘Brand Asset Valuator’ van WPP. De genomineerden zijn bekend!
Empirisch consumentenonderzoek
Onder andere Jef Colruyt, Kruidvat, ZEB en Rituals mochten de RetailDetail Award in het verleden al mee naar huis nemen, die we traditioneel uitreiken tijdens de RetailDetail Night. Dit jaar lanceren we de awards in een nieuwe constellatie: RetailDetail gaat samenwerken met de Brand Asset Valuator (BAV) van mediagroep WPP Belgium: het is immers een bijzonder krachtige merkdiagnose-tool.
“Tot op heden zijn wij het langstlopende en meest uitgebreide empirische consumentenonderzoek ter wereld met bijna veertien miljard datapunten uit maar liefst vijftig verschillende markten. Met behulp van die enorme databank bepalen wij de gevoelswaarde, de gebruiksfrequentie en de voorkeur van consumenten voor meer dan 57.000 merken”, vertelt Johan Hellemans van WPP Belgium.
Het gaat om impact
De BAV geeft bedrijven antwoord op vragen als: “Hoe sterk of zwak is mijn merk?”, “Bij welke doelgroepen scoren we?”, “Hoe onderscheidend zijn we?”, “Welke associaties roept mijn merk op? Hoe vernieuwend vinden consumenten mijn merk?” of “Hoe is het met mijn belangrijkste concurrenten gesteld binnen de sector?” De diepgaande conclusies van de BAV-studie gebruiken we voortaan ook als basis voor het uitreiken van de RetailDetail Awards.
“De awards worden dus niet toegekend op basis van wat de retailer effectief heeft gedaan of geïmplementeerd, maar wel op basis van hoe de acties werden gepercipieerd door het publiek”, aldus Hellemans. “Welke impact ze genereren op de publieksopinie: daar gaat het uiteindelijk om. Wat denkt de klant van mijn acties die ik onderneem in de markt?”
Vijf awards
Dit jaar reiken we vijf awards uit, in de categorieën Food, Fashion & Beauty, Home & Garden, Innovation en Impact. Vandaag maken we de genomineerden bekend in elke categorie, de échte prijzen worden uitgedeeld op 24 november.
Genomineerden BAV Food Brand 2022:
-
Aldi
-
Carrefour
-
Colruyt
-
Delhaize
-
Lidl
Genomineerden BAV Fashion & Beauty Brand 2022:
-
Bol.com
-
C&A
-
Kruidvat
-
Zalando
-
Zara
Genomineerden BAV Home & Garden Brand 2022:
-
Action
-
Bol.com
-
IKEA
-
MediaMarkt
-
Vanden Borre
Genomineerden BAV Innovation Brand 2022:
-
Action
-
Decathlon
-
IKEA
-
MediaMarkt
-
Zara
Genomineerden BAV Impact Brand 2022:
-
Aldi
-
Colruyt
-
Decathlon
-
IKEA
-
Kruidvat
Hoe gingen we te werk?
De BAV-studie maakt gebruik van gevalideerde key brand performance indicators om de sterke en zwakke punten en kansen van retailers in kaart te brengen. Elke retailer wordt geëvalueerd op basis van:
De mate waarin de retailer een sterke merkwaarde heeft opgebouwd in de Belgische markt. De BAV Power Grid maatstaven: mate van differentiatie, relevantie, bekendheid en sympathie.
De mate waarin het imago van de retailer aansluit bij de kernwaarde van de categorie. De BAV-imago associaties: mate van associatie met 48 merkassociaties gegroepeerd in tien archetypes.
In welke mate de retailer geslaagd is in het opbouwen van loyaliteit met zijn klanten. De BAV relationele maatstaven: mate van gebruik, voorkeur, aanbeveling en merkliefde.
Binnen elke categorie krijgen de elementen die van toepassing zijn een ander gewicht, evenals de doelgroepen.
Voor de categorieën Food, Fashion & Beauty en Home & Garden kreeg elke retailer een gewogen score op basis van de merkwaarde en de imagowaarden (relevanter voor de specifieke categorie). Voor Food keken we ook naar de mate van gebruik en de evaluatie door de verantwoordelijken voor dagelijkse aankopen binnen het gezin.
Voor de Innovation-award kreeg elke retailer een gewogen score op basis van de merkwaarden differentiatie en relevantie en een specifieke score op de imagowaarden Bold (creatief, dynamisch, gedurfd), Hip (Cool, trendy, populair) en Inventive (progressief, visionair, innovatief). Ook hielden we specifiek rekening met de evaluatie door innovators & early adopters. Alle retailers komen hiervoor in aanmerking.
Voor de Market impact-award kreeg elke retailer een gewogen score op basis van de merkwaarden relevantie, empathie en bekendheid en een specifieke score op de imagowaarden Established (leider, traditioneel, authentiek) Dependable (betrouwbaar, kwaliteitsvol en performant), Spirited (plezier, vriendelijk, sociaal) Purpose (betrouwbaar, sociaal verantwoordelijk, behulpzaam), Access (levert waarde, eenvoudig, toegankelijk). Daarnaast keken we naar de opgebouwde relatiekracht op basis van bezoek, voorkeur, aanbeveling en liefde als loyaliteitsindicator.
Afspraak op 24 november!