Pakjesleverancier DPD start een eigen winkelconcept: in Berlijn opent het Duitse postbedrijf een eerste DPD Store, waar mensen in een ontspannende omgeving pakjes kunnen afhalen en verzenden. Meer winkels volgen.
Micro-depot en opslag
In de DPD Store kunnen consumenten uiteraard hun online bestellingen afhalen en retourneren of verzenden, maar vooral de beleving en extra diensten maken het verschil met andere afhaalpunten. Shoppers kunnen er hun bestellingen meteen uitpakken en passen of uitproberen in een sfeervol aangeklede omgeving. Zo vinden ze er bijvoorbeeld fairtrade koffie en biologische snacks.
De shop dient ook als micro-depot, van waaruit lokale bezorgingen gebeuren via elektrische fiets. Consumenten kunnen in het pand ook lockers of opbergruimtes huren dankzij een samenwerking met opslagaanbieder Storebox. In de winkel kan wie pakketjes wil verzenden ook kartonnen dozen gebruiken die worden gerecupereerd van anderen.
Naar Fins voorbeeld
“We zijn allemaal de voordelen van online winkelen gaan waarderen, maar we kennen ook de uitdagingen. Vooral als het gaat om het ontvangen van pakketten, het retourneren van goederen, de vele dozen en verpakkingen en het bezorgverkeer in stadscentra. Dit is precies waar we met onze DPD Store op inzetten, en tegelijkertijd creëren we een nieuwe merk- en winkelervaring”, zegt Eric Malitzke, algemeen directeur van DPD Duitsland, in een persbericht.
DPD Store volgt het voorbeeld van Box, een zorgvuldig ontworpen winkel van het Finse postbedrijf Posti in Helsinki. De shop met poederroze muren en de looks van een luxeboetiek dient niet alleen als afhaalpunt, maar is ook een pop-upshowroom voor jonge Finse merken, heeft uitgebreide inpaktafels voor verzendingen en retours en voorziet paskamers om bestellingen meteen uit te proberen. In de recyclagehoek kunnen mensen hun verpakkingsmateriaal achterlaten, zodat anderen die kunnen hergebruiken om pakketjes in te pakken.