Omzet kwart gedaald
Dat zegt retailkenner Frank Quix van de Universiteit van Amsterdam tegen de NOS. “In vier jaar tijd is een kwart van hun omzet verdampt: van 1 miljard euro in 2008 tot pakweg 770 miljoen in 2012. En dat terwijl het aantal winkels niet evenredig is meegedaald. Ja, dat kan natuurlijk niet goed gaan”, meent Quix.
De omzetdaling komt door de economische crisis, de concurrentie van speelgoedverkopers op internet en het feit dat steeds meer andere winkelketens met speegoed stunten om klanten te trekken. Bij dat laatste kan worden gedacht aan formules als Kruidvat, Action, Bruna en verschillende bouwmarkten.
Speelgoedwinkels kunnen niet verder besparen
De mening van Quix wordt ondersteund door Jan Sinke van het vakblad Speelgoed+Hobby: “Het ziet er somber uit. Ondernemers zeggen: ik bezuinig op pakpapier, op tasjes, op verlichting, op personeel… Ik kan verder gewoon niet snijden in de kosten. Volgend jaar moet ik ermee stoppen.” Ook de handel in tweedehands speelgoed op Marktplaats noemt hij een reden voor de terugloop.