Amper één op tien verhuist mee
Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Q&A Research & Consultancy. Een kwart van de klanten kan alsnog behouden worden. Zo’n 15 procent zegt voortaan online te gaan kopen bij Bijenkorf, terwijl amper tien procent van de klanten in een andere stad een vestiging van Bijenkorf te gaan opzoeken.
Bijenkorf kondigde afgelopen week aan de warenhuizen buiten de Randstad te gaan sluiten. De keten wil exclusiever worden en deze vestigingen bieden daarvoor onvoldoende mogelijkheden, meent De Bijenkorf. De te sluiten warenhuizen zijn weliswaar winstgevend, maar passen niet meer in de nieuwe strategie van het bedrijf.
De sluiting van een aantal vestigingen wordt door Bijenkorf gekoppeld aan een aanzienlijke investering in de webwinkel, in een poging zich meer te ontwikkelen tot een multichannelretailer. Bovendien krijgen de zeven overgebleven vestigingen de komende jaren een opknapbeurt ter waarde van tweehonderd miljoen euro, om vooral ook meer buitenlandse klanten te trekken.