In de e-commercewereld groeit stilaan het besef dat online shoppen duurzamer moet (kunnen). De door PostNL gesteunde online boodschappenservice Stockon en het ook al Nederlandse CO2ok leveren daar een nieuw bewijs van.
Klimaatneutraal leveren aan huis
De Nederlandse startup Stockon, die begin dit jaar van start ging, verzendt al zijn pakketjes voortaan “klimaatneutraal”. Het bedrijf is daarmee naar eigen zeggen “de eerste klimaatneutrale boodschappenservice van Nederland”. Stockon levert rechtstreeks van producent naar consument (geen transport naar en van de supermarkt dus) en stuurt geen eigen bestelwagentjes de baan op, maar maakt gebruik van de PostNL-bestelwagentjes die toch al de baan op zijn. Daarnaast introduceert het bedrijf nieuwe draagtassen van FSC-gecertificeerd papier. Voor de gekoelde producten maakt de boodschappenservice ook werk van biologisch afbreekbare (plastic) tassen.
Ondanks die lovenswaardige initiatieven blijft CO2-loos leveren vooralsnog een utopie, want ook de PostNL-wagens stoten uitlaatgassen uit. Daarom neutraliseert Stockon de resterende uitstoot via investeringen in een klimaatproject van de Gold Standard Foundation. Die stichting werkt in Afrika rond kookfornuizen die de helft minder hout verbruiken en minder rook uitstoten. Het hele klimaatneutrale programma dat Stockon heeft uitgewerkt, wordt gecontroleerd en gecertificeerd door de Climate Neutral Group, een ngo die sinds 2002 bedrijven helpt om klimaatneutraal te ondernemen.
“Maak CO2ok”-plugin
Stockon is niet de enige e-commercespeler die zich bewust begint te worden van zijn impact op het milieu en daar iets aan probeert te doen. Ook andere bedrijven zijn daarmee bezig, al dan niet onder druk van milieubewuste consumenten of om zich een groener imago aan te meten.
Een andere Nederlandse startup, CO2ok, bedrijfje ontwikkelde een ‘knop’ die webshops gratis, eenvoudig en snel kunnen installeren en die de consumenten vertelt hoe groot de klimaatimpact van hun aankoop is. Die komt volgens CO2ok neer op gemiddeld 1% van het aankoopbedrag. De milieubewuste consument die zijn aankoop ‘CO2ok’ wil maken, hoeft vervolgens gewoon de betaaloptie aan te vinken: de “milieukost” komt dan automatisch bij zijn aankoopbedrag. De webshop van zijn kant ontvangt elke maand een e-factuur van CO2ok, dat de opbrengst (na afhouding van 25% voor de eigen werking en marketing) investeert in duurzame projecten met een focus op minder CO2-uitstoot en meer hernieuwbare energie.
Verschillende webshops in Nederland en Zweden maken volgens CO2ok al gebruik van de plugin. CO2ok heeft plannen om heel binnenkort ook op de Belgische markt te prospecteren.