Alphabet, het moederbedrijf boven Google en YouTube, blijft profiteren van de sterke groei in e-commerce: het bedrijf verkocht meer advertenties dan verwacht en boekte een recordwinst.
NFT-hype
Al voor het vierde kwartaal op rij publiceert Alphabet recordcijfers. Dat is voornamelijk te danken aan de populariteit van telewerken en online winkelen: de inkomsten uit online advertenties stegen met meer dan 30%, de kwartaalwinst ging bijna 40% hoger. Google verkoopt meer internetadvertenties dan welk bedrijf ook, weet De Tijd.
Niet enkel zoekmachine Google wist meer retailers aan te trekken als klant, ook videodienst YouTube boekt succes en is nu goed voor vijftien miljard views per dag wereldwijd. Met name korte videoformats (minder dan een minuut) kennen een sterke groei. Het platform maakt nu zijn app gebruiksvriendelijker en springt ook op de hype van de NFT’s of non-fungible tokens. Gebruikers zullen dus video’s kunnen ‘kopen’.
In de toekomst zal Alphabet almaar meer inzetten op AI en blockchain om zijn advertentiebusiness nog krachtiger te maken, zegt CEO Sundar Pichai, die zich wel zorgen maakt over de toenemende “bemoeizucht” van overheden op het vlak van privacy en concurrentieregels.