Online consumenten vinden de bezorgkost belangrijker dan de snelheid van levering. Het belang van de milieu-impact neemt wat af, maar niet bij jongeren. Het niveau van ontevredenheid bij consumenten blijft “zorgwekkend hoog”, blijkt uit nieuw onderzoek.
Online aankoopfrequentie stijgt
E-commerce blijft aan populariteit winnen: 44% van de consumenten is van plan de online aankoopfrequentie te verhogen tot ten minste elke twee weken, vergeleken met 34% in 2023 en 32% in 2022. Consumenten verwachten bijna de helft (49,5%) van alle aankopen online te doen binnen het komende jaar, een stijging van 4,9 procentpunten ten opzichte van vandaag. Dat blijkt uit een onderzoek dat voor het derde jaar op rij werd uitgevoerd door Descartes en Sapio Research bij 8.000 consumenten in Europa en Noord-Amerika.
Enkele kernpunten:
- 39% verhoogde de online aankopen, 16% verminderde de aankopen in het afgelopen jaar
- 57% deed online aankopen in nieuwe categorieën in het afgelopen jaar
- 57% noemde gemak als de belangrijkste reden voor de toename van aankopen
- 67% ervoer een bezorgprobleem
- 63% ondernam een vorm van actie die negatieve gevolgen had voor de retailer of het bezorgbedrijf
- 44% gaf de voorkeur aan goedkopere leveringen, terwijl 28% de voorkeur gaf aan snellere leveringen
- 66% gaf de voorkeur aan bezorgopties die konden resulteren in lagere bezorgkosten voor de retailer of het bezorgbedrijf.