El Corte Inglés bouwt een van zijn warenhuizen in Noord-Spanje om tot fulfilmentcenter voor onlinebestellingen. De warenhuisketen wil er heel Baskenland mee bedienen en zet er ook in op foodleveringen.
Digitaal innovatieproject
Het warenhuis van El Corte Inglés in Eibar, in het noorden van Spanje, verdwijnt als klassiek shoppingcenter. De Spaanse keten turnt het hele warenhuis om tot een magazijn voor onlinebestellingen, en dan met name voor voedsel en boodschappen. De locatie is strategisch gekozen omdat ze ongeveer even ver van de steden Bilbao, San Sebastian en Vitoria-Gasteiz ligt, en van daaruit dus het hele Baskenland kan bedienen.
Het is de eerste locatie die deel gaat uitmaken van het grote digitale innovatieproject van de warenhuisketen. El Corte Inglés wil sterk gaan inzetten op e-commerce, met name voor voeding, en onderwerpt ondertussen ook haar vastgoedportfolio aan een kritische herziening. Verschillende minder winstgevende winkels gaan dicht, waaronder een in Barcelona, terwijl een aantal kantoorgebouwen en logistieke centra worden verkocht.
Winkel zonder producten
De vestiging van Eibar, waarin de groep zo’n 10 jaar geleden nochtans nog 80 miljoen euro heeft geïnvesteerd, zal al binnen de komende maanden klaar zijn voor gebruik. Het magazijn zal 25.000 referenties tellen, bericht nieuwssite Brainsre.news, maar verder wordt het complex ook een servicecentrum. Zowel voor zichzelf als voor derden, waaronder de telecomoperator Sweno waar El Corte Inglés medeoprichter van is, worden de digitale klanten- en ondersteuningsdiensten ter plaatse gecentraliseerd.
Toch zullen ook consumenten nog terechtkunnen in het voormalige warenhuis: een deel van het winkelcentrum wordt een heuse ‘digitale winkel’. Klanten zullen er geen producten als dusdanig zien, maar kunnen er online catalogi raadplegen, bestellingen plaatsen en het fysieke aanbod in naburige warenhuizen checken.