Luxebedrijf Richemont heeft er naar eigen zeggen een uitzonderlijk eerste halfjaar opzitten. De omzet steeg met 10%, maar de winst ging er met liefst 80% op vooruit ten opzichte van een jaar eerder.
Zwakke vergelijkingsbasis
De omzet van Richemont, dat onder andere juwelenmerk Cartier in handen heeft, kwam in de eerst zes maanden van het boekjaar uit op 5,6 miljard euro, een groei van 10%. Onder de streep hield het daar 974 miljoen euro van over, een opmars van maar liefst 80% ten opzichte van de eerste helft van 2016. De grote winstsprong is wel vooral het gevolg van het feit dat Richemont in de eerste helft van vorig jaar een groot aantal horloges terug moest kopen van zijn verdelers in Azië, nadat de vraag daar was ingestort. Het kon daardoor dit jaar profiteren van de zwakke vergelijkingsbasis.
“Hoewel we de omstandigheden voor het volledige jaar niet kunnen voorspellen, is het duidelijk dat de jaarresultaten op vergelijkbare basis die uitzonderlijke groei in de huidige periode niet zullen kunnen herhalen”, zegt CEO Johan Rupert daarover.
Toch gaat het ook algemeen goed met Richemont: zo ging de omzet in Azië er met 25% op vooruit naar 2,1 miljard euro en in Noord-Amerika met 10% naar 890 miljoen euro. In Europa was de groei bij 3% een stuk lager, vooral vanwege de sterke positie van de euro. In het Verenigd Koninkrijk was er wel sprake van tweecijferige groei.