Ondanks de wereldwijde logistieke problemen die zowat alle retailers treffen, blijft Action fors groeien. De bestaande winkels hadden een bijna even groot aandeel in de omzetgroei als het openen van nieuwe verkooppunten.
“Beter gewapend tegen logistieke crisis”
Tijdens de eerste negen maanden van het jaar nam de omzet met 25% toe tot 4,8 miljard euro. De heropening van alle winkels en de versoepeling van de coronamaatregelen in het tweede en derde kwartaal zorgden voor een groeiversnelling, meldt eigenaar 3i. Op vergelijkbare basis stegen de opbrengsten met 12,9%.
Action geeft geen winstcijfers over de eerste negen maanden, maar zegt wel dat de brutobedrijfswinst (ebitda) over de voorbije twaalf maanden toenam van 579 miljoen naar 765 miljoen euro. Toch had ook de koopjesketen af te rekenen met verstoringen in de toeleveringsketens en inflatiedruk op de kosten van product, arbeid en transport. Action verkeert naar eigen zeggen wel in “een betere positie dan veel andere retailers” om deze druk het hoofd te bieden en tegelijkertijd de omzet en winst te laten groeien.
Expansie
Actions winkelexpansie is in 2021 wel weer opgevoerd, na een vertraging in de eerste helft van 2020 als gevolg van covid-19. De discounter opende dit jaar al 181 nieuwe winkels en ligt op schema om er daar voor de jaarwisseling nog een negentigtal aan toe te voegen. Onder meer in Italië en Tsjechië, waar Action vrij recent van start ging, komen er verschillende filialen bij.
Onlangs raakte bekend dat Hajir Hajji op 1 januari 2022 de nieuwe CEO wordt van Action. Zij volgt Sander van der Laan op, die sinds 2015 aan het hoofd stond van de non-food discounter.