Hardnekkig Hollands misverstand
“Gemeenten hebben de neiging om mee te gaan in de wens van winkeliers voor meer, goedkoop en dichtbij parkeren. Dat slaat eigenlijk nergens op“, zegt onderzoeker Giuliano Mingardo. Hij onderzocht in hoeverre het parkeertarief en aantal parkeerplaatsen invloed heeft op het winkelgedrag van 70.000 consumenten in heel Nederland. Daarbij bleek geen enkel verband te bestaan, een uitkomst die opging voor zowel kleine als grote winkelgebieden.
Ook het aantal parkeerplaatsen zou geen rol spelen. Onderzoeker Giuliano Mingardo spreekt van een “hardnekkig Hollands misverstand” in Trouw.
Veel consumenten laten auto staan
Winkeliers denken ten onrechte dat de meeste klanten met de auto komen, blijkt uit een ander onderzoek van de Erasmus Universiteit in De Meent, een winkelgebied in Rotterdam. Het merendeel van de consumenten laat weten te voet of met het openbaar vervoer te komen, slechts 22 procent neemt de auto.
Dat is niet gek volgens Mingardo, want meer dan de helft van de mensen kiest voor een bepaald winkelgebied omdat het dichtbij huis is. Een tweede reden die klanten opgeven is de compleetheid van het winkelaanbod en de aangeboden artikelen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat voetgangers meer geld uitgeven omdat die de tijd nemen.
Andere focus
“Ik snap wel dat winkeliers alles aangrijpen, want het zijn zware tijden voor de detailhandel. Mensen hebben minder te besteden en internet zet de wereld op zijn kop. Maar ze kunnen hun energie beter stoppen in een goed winkelaanbod, in het bruisend maken van hun winkelgebied, en het parkeerbeleid overlaten aan de ambtenaren die erover gaan“, concludeert Mingardo.
Toch is het aantal parkeerplaatsen niet geheel onbelangrijk: één op de zes klanten noemt dit als hoofdreden bij de keuze voor een bepaald winkelgebied.