Sociale media worden steeds meer een verkoopkanaal, en daar speelt Mark Zuckerberg handig op in met Facebook Shops: handelaars en merken kunnen nu een eigen webwinkel opzetten via Instagram of Facebook.
Echt shoppen op Facebook
Met die ‘Shops’ kunnen bedrijven op de netwerken gratis een eigen webwinkel aanbieden. Zonder dat klanten nog weg hoeven van de Facebook- of Instagrampagina van een merk, is het voortaan mogelijk om artikelen te tonen en te laten kopen via zowel Facebook als Instagram.
Winkeliers kunnen hun pagina personaliseren met schermgrote foto’s, aanpasbare lettertypes en verschillende kleuren en ook het aanbod automatisch synchroniseren tussen Facebook en Instagram. Wie dat wil, kan zijn Facebook Shop laten ontwikkelen en beheren door externe webshopbouwers, zoals Shopify.
Later komt er ook een koppeling met WhatsApp, Messenger en Instagram Direct, zodat handelaars vragen van klanten te kunnen beantwoorden en online ondersteuning kunnen bieden. Functies zoals ‘live shopping’ en loyaliteitsprogramma’s staan eveneens in de steigers.
Al miljoen testers
Momenteel gaat het om een wereldwijde test, waarbij al een miljoen bedrijven zich zouden hebben aangemeld. De dienst is onder meer beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar over een Benelux-pilot is er nog geen concreet nieuws.
Zuckerberg zegt bedrijven te willen helpen in de nasleep van de coronacrisis. Hoewel Facebook een naar eigen zeggen kleine kost aanrekent voor elke verkoop in een Shop, rekent het netwerk vooral op inkomsten uit advertenties als businessmodel. Eerder lanceerde Instagram, midden in de corona-lockdowns, al een online bestelknop voor horecazaken en winkeliers.