Na TikTok trekt nu ook Facebook de stekker uit zijn live shopping. Winkelen via livestream is in Azië al jaren een hit, maar blijkt in het Westen niet aan te slaan.
Wel nog op Instagram
Vanaf 1 oktober kunnen bedrijven of influencers geen liveshoppingvideo’s meer uitzenden op Facebook. In die live-uitzendingen tonen merken of retailers producten en kunnen kijkers rechtstreeks bestellen wat in beeld komt. Het systeem valt best te vergelijken met de teleshopping van weleer, maar dan in een digitaal jasje. Facebook lanceerde de functie in 2018.
Vorige zomer probeerde het Meta-platform bekendheid te creëren met “Live Shopping Fridays”, waaraan merken als Abercrombie & Fitch, Bobbi Brown, Clinique en Sephora meededen, maar echt groot werd het nooit. Afgelopen najaar deed Facebook nog een laatste poging influencers te betrekken, door het mogelijk te maken eenzelfde live-uitzending tegelijk op de pagina van een merk en van een influencer te streamen. Nu geeft Facebook echter op.
In de plaats wil het sociale netwerk inzetten op Reels, korte video’s die TikTok populair hebben gemaakt. Livestreamen kan dan nog, maar het zal op Facebook niet meer mogelijk zijn om producten te taggen. Op Instagram kan live shoppen voorlopig wel nog gewoon: in Reels op Instagram kunnen bedrijven wel producten taggen én Live Shopping op Instagram blijft bestaan. Meta schuift dus duidelijk Instagram naar voren als verkoopkanaal, terwijl het Facebook loskoppelt van shopping.
TikTok gaf al eerder op
Het is opmerkelijk dat Facebook al het tweede sociale medium is dat live shopping in het Westen voor bekeken houdt, na TikTok onlangs. Het Chinese platform draaide er proef, om de Shop-functie later uit te breiden naar de Verenigde Staten en het Europese vasteland. Maar zover is het nooit gekomen: influencers haakten al snel af omdat ze onvoldoende kijkers hadden.
Op de Chinese thuismarkt is live commerce nochtans razend popular. Shoppen via livestream is er goed voor meer dan 60 miljard dollar omzet per jaar en ruim twee derde van de Chinezen maakt er gebruik van. Toen retailers en merken tijdens de lockdowns op zoek moesten naar nieuwe, digitale manieren om mensen te bereiken, gingen ook Westerse bedrijven ermee aan de slag. Maar nu blijkt het concept toch moeilijk van de grond te komen.