JD.com, de grote rivaal van Alibaba in China, dook vorig jaar voor het eerst sinds 2018 in de rode cijfers. De e-commercereus moest flink investeren om nieuwe concurrenten bij te benen, terwijl consumenten de kat uit de boom keken.
Het vuur aan de schenen
Het Chinese e-commerceplatform eindigde 2021 in het rood, voor het eerst sinds 2018: het nettoverlies klokte af op 3,6 miljard yuan (een half miljard euro), vergeleken met een nettowinst van liefst 49,4 miljard yuan (7 miljard euro) in 2020. Oorzaak zijn de forse investeringen in nieuwe activiteiten: het operationele verlies van het segment ‘new business’ is vorig jaar meer dan verdubbeld.
JD.com krijgt steeds meer concurrentie van nieuwe platformen en moet fors innoveren om mee te blijven. Zo lanceerde het in 2019 Jingxi om kleinere steden te bereiken en rijzende ster Pinduoduo, een populaire app voor groepsaankopen, het hoofd te bieden. JD.com investeerde ook sterk in vastgoedbeheer, overzeese expansie en nieuwe technologie-initiatieven.
Ook de concurrentie van livestreamingplatforms neemt toe: JD.com zegt er weliswaar vooral te zijn voor geplande aankopen en minder te leven van impulsshoppen, waardoor het platform minder wordt getroffen door de vele Chinezen die zich via filmpjes laten verleiden tot aankopen, maar staat wel open voor samenwerkingen. De belangrijke logistiekafdeling van JD, JD Logistics, regelt al de leveringen voor sommige livestreamingplatforms.
Chinezen staan op de rem
De omzet steeg over het hele jaar met 27,6% naar 951,6 miljard yuan (137 miljard euro), maar vertraagde in het vierde kwartaal tot een omzetplus van 23% ten opzichte van een jaar eerder. Het was de zwakste omzetgroei in zes kwartalen, door een zwakkere consumentenvraag. Zowel fysieke als online retail vertraagde, gaf topman Lei Xu toe aan Kr Asia. Xu verwacht nog in de hele eerste helft van dit jaar een “relatief conservatieve” consumptie.
“We hebben wel nog steeds een gezonde gebruikersgroei gerealiseerd en onze groeidoelstellingen voor het hele jaar gehaald”, beklemtoont de topman. Het bedrijf kreeg er vorig jaar ruim 20% meer klanten bij en heeft nu 569,7 miljoen actieve gebruikers.
In het vierde kwartaal ging JD ook nieuwe samenwerkingen aan: Dior ging er voor het eerst in zee met een e-commercespeler, terwijl onder meer Emporio Armani en Michael Kors eigen webshops openden via JD. In januari kondigde JD.com bovendien een strategisch partnerschap aan met Shopify, voor Shopify de eerste van zijn soort in China.